Fauna

Hmyz

Díky rozsáhlému monitoringu z roku 2017 víme, že na Josefovských loukách žije 30 druhů vážek, několik stovek druhů brouků a 35 druhů denních motýlů. Mnohé zde pozorované druhy hmyzu patří ve zbytku republiky mezi vzácné, ubývající a ohrožené.

Klínatka rohatá je nejváženější vážkou Josefovských luk. Patří mezi celoevropsky chráněné druhy a byla pro ni vyhlášena Evropsky významná lokalita Stará Metuje. Foto: Břeněk Michálek

Obojživelníci

Hned vedle ptáků považujeme za ohromný úspěch parku i vytvoření silných populací obojživelníků v celé ČR ohrožených. Nejdramatičtější nárůst jsme sledovali u skokanů skřehotavých a čolků velkých. Za existenci parku se na jeho území dokonce „objevily“ druhy, které tu nebyly před tím zaznamenány – kuňka ohnivá, ropucha zelená a rosnička zelená.

Na Josefovských loukách evidujeme těchto 8 druhů obojživelníků:

skokan hnědý

skokan skřehotavý

ropucha obecná

ropucha zelená

rosnička zelená

kuňka ohnivá

čolek obecný

čolek velký

Ropucha zelená byla poprvé slyšena na území ptačího parku až v roce 2016. Foto: Břeněk Michálek

Rosnička zelená

Rosnička zelená dokonce začala poprvé skřehotat až v roce 2019. Foto: Filip Laštovic

Ptáci

Ostatní fauna

Mokřadní krajina patří mezi druhově nejbohatší typy prostředí v naší zemi. I Josefovské louky se pyšní velkým spektrem různých druhů živočichů. Poměrně úplné máme seznamy pouze obratlovců.

V ptačím parku bylo zjištěno 30 druhů ryb (ve Staré i Nové Metuji, kanálech a tůních), 8 druhů obojživelníků, 3 druhy plazů (ještěrka obecná, slepýš křehký a užovka obojková), 192 druhů ptáků a 36 druhů savců.

Na evidenci bezobratlých živočichů se stále pracuje.