Vrcholí migrace ptáků – pomozme jim v letu o život!

Miliony ptáků se každoročně na podzim stěhují na jih do zimovišť. Září a říjen jsou nejen měsíci dech beroucích pohledů na barevné stromy, ale i měsíci přesunů milionů stěhovavých ptáků. Ptačí migrace fascinuje lidstvo odjakživa. Ohromná hejna čítající stovky až tisíce kachen a dalších mokřadních ptáků na vodních plochách, skupiny čápů hledající potravu na loukách, řady vlaštovek sedící na drátech, husy letící ve tvaru písmene V, špačci v obrovských hejnech podobných mrakům, měnících směr v naprosto synchronizovaném letu. Podzim je zkrátka ideálním obdobím pro pozorování ptáků. Vezměte dalekohled a jděte prozkoumat okolí – především louky, podmáčená pole a větší vodní plochy.

Pozorování ptáků na tahu je nevšedním zážitkem. Takto se shromažďují migrující čápi bílí kolem Istanbulu v Turecku.

Úžasným místem pro pozorování ptačí migrace jsou v České republice třeba Lednické rybníky na jižní Moravě, CHKO Poodří na Severní Moravě, Rožďalovické rybníky na Nymbursku anebo celé Třeboňsko a Českobudějovicko. Podívejte se i na další tipy na místa pro pozorování ptáků u nás. Výjimečnými lokalitami v blízkém zahraničí jsou třeba Národní park Hortobágy v Maďarsku, kde můžete sledovat desetitisíce jeřábů na tahu nebo Neziderské jezero v Rakousku, typické velkými hejny kachen a bahňáků.

Ptáci migrují především za potravní nabídkou, která je v zimních měsících u druhů mírného pásu omezená. A na jaře se vracejí, protože zde mají lepší podmínky pro vyvedení mláďat (více hmyzu, méně predátorů, více denního světla). Při tahu se ptáci orientují podle polohy hvězd a slunce, při zhoršených světelných podmínkách jsou schopni se orientovat i podle magnetického pole Země. Nejdelší vzdálenosti kolem 10 000 km z našich druhů ptáků zdolávají čápi, vlaštovky a rorýsi, kteří létají do střední a jižní Afriky.

Inspiraci a další zajímavé informace najdete ve webináři Ornitolog na drátě, 11. dílu věnovaném MIGRACI, a také v nejnovějším dílu věnovaném URČOVÁNÍ PTÁKŮ NA PODZIM.

A kam migrují stěhovaví ptáci, kteří u nás hnízdí? Na jejich podzimní migrační cesty se můžete podívat na tomto plakátu, který lze stáhnout.

Exkurzi za migrujícími jeřáby do Národního parku Hortobágy letos úspěšně pořádala i Česká společnost ornitologická.

Cesta do zimovišť je pro ptáky velmi náročná a vyčerpávající. Musí často uletět ohromné vzdálenosti, kde čelí nepřízním počasí i predátorům. Překonávají pouště, moře i velehory. Největší nebezpečí pro ně ovšem znamená člověk. Dráty a sloupy elektrického vedení, nezajištěné nebo špatně zajištěné skleněné plochy, otrávené návnady, stále ubývající vhodné biotopy – to vše musejí ptáci na své pouti zvládnout. Třeba trávení dravců, a to včetně těch velmi vzácných, je přetrvávajících problémem nejen u nás. V ČSO proti travičům bojujeme pomocí speciálně vycvičené psí jednotky, která v terénu otrávené návnady vyhledává. A když už se všem antropogenním pastem ptáci vyhnou, čekají na ně plně vybavení nemilosrdní lovci. Jenom ve Středomoří je každoročně nezákonně zabito 25 milionů ptáků na své cestě mezi 3 kontinenty (Evropou, Asií a Afrikou) – často jen pro pouhou zábavu, ukojení loveckého pudu nebo obchod. Lovci ptáky střílejí, chytají je do sítí nebo na lep. Ptáci umírají většinou velmi krutě, pomalu a v bolestech. Zastavit tato jatka si klade za cíl kampaň BirdLife International – Flight for survival (Let o život), do které je zapojena i ČSO. Kampaň propagačně i finančně pomáhá zlepšit podmínky pro stěhovavé ptáky (nejen) ve Středomoří.

Tyčky s lepem jsou častými pastmi na ptáky ve Středomoří. V řadě zemí jsou již zakázány, ale lovci je přesto často používají. Takto svoji pouť skončila pěnice černohlavá.

Pokud chcete také pomoci stěhovavým ptákům, zde můžete zjistit více informací o kampani i o tom, co pro stěhovavé ptáky děláme v ČSO a jak se můžete přidat i vy.

Ambelopoulia – zakázaná, přesto oblíbená podpultová kyperská „delikatesa“. Foto: BirdLife Cyprus

Co se podařilo díky kampani Let o život v letech  2020 – 2021

• 7 pytláckých krytů bylo zničeno policejními složkami na základě upozornění od BIOM – partnera BirdLife v Chorvatsku
  • O 20% pokleslo na Kypru chytání ptáků do sítí za posledních 20 let, jak zdokumentoval BirdLife Kypr v nové publikaci mapující nelegální zabíjení ptáků
  • 23 mláďat bezpečně vylétlo z kamerami nepřetržitě hlídaných hnízd ohroženého supa mrchožravého v Bulharsku (vykrádání hnízd tohoto druhu je v Bulharsku velkým problémem)
  • 60 rangerů hlídalo nejxponovanější místa v Itálii, jako je Delta řeky Pád nebo oblast Puglia. V terénu našli a odstranili na 500 pastí, ale hlídali i tržiště zda se na nich neprodávají ilegálně chycení ptáci
  • 100 úředníků v Bulharsku, Severní Makedonii, Albániii a Nigeru vyškolil bulharský partner BirdLife v problematice nelegálního zabíjení ptáků se zvláštním zřetelem na ochranu supa mrchožravého, na jehož tahových cestách se zmíněné země nacházejí
  • O 300% vzrostlo nahlašování nelegálního zabíjení ptáků širokou veřejností v Řecku, a to díky masivní osvětové kampani HOS – řeckého partnera BirdLife.
  • Přes 25 000 postřelených ptáků bylo vyléčeno v 10 záchranných stanicích, které provozuje LIPU – partner BirdLife v Itálii
  • Mnoho střelců bylo zadrženo a odsouzeno v Libanonu poté, co se výrazně zlepšila spolupráce protipytláckých hlídek s policií
  • 1000 mrtvých kachen včetně chráněných druhů jako například husa běločelá nebo ostralka štíhlá bylo objeveno při úspěšné protipytlácké akci v deltě řeky Pád. Určeny byly pro prodej do restaurací. Zabaveno bylo 21 pušek, 6000 nábojů, 9 návnad a 3 stroje na škubání peří. 22 osob bylo vyšetřováno a 1 zadržena
  • V Portugalsku byl upraven zákon o pastích na ptáky a nyní je zakázáno nejen používání pastí, ale i jejich kompletní prodej (lepící tyčinky, nástrahy, lapače, apod.)
  • Více než 80 ochranářských organizací včetně SZIP – BirdLife v Černé Hoře se snaží prosadit zákon o zákazu lovu na 5 let, aby se ohrožené populace živočišných druhů dokázaly vzpamatovat (například výr velký, jestřáb lesní). Ministerstva zemědělství, lesů a vodohospodářství přislíbila dodat strategii, která ukončí ptačí kriminalitu v Černé Hoře
  • 26 supů mrchožravých bylo opatřeno vysílačkami pro účely sledování migračních cest v projektu NEW LIFE. Ptáci tak byli monitorováni ve 20 zemích na 3 kontinentech – 3 z nich byli otráveni (2 v Etiopii a 1 v Čadu), 2 z nich zastřeleni (v Etiopii a Libanonu).

Migrační cesta supa ERTALE, jednoho z 26 supů mrchožravých, sledovaných v projektu NEW LIFE. Na své cestě byl i přiotráven na skládce, ale díky včasnému zásahu místních zoologů byl zachráněn a znovu vypuštěn na svobodu.

Migrace ptáků je jedním z nejzajímavějších fenoménů živočišné říše. Ptáci, vracející se z teplých krajin, nám na svých křídlech přinášejí jaro. Zkusme k nim být více vnímaví a pomozme jim zvládnout jejich dramatickou pouť i úspěšně vyhnízdit. Pomoci může každý podle svých možností. Třeba zajištěním skel na svém domě či blízké autobusové zastávce. Úklidem provázků, sáčků a dalších odpadků ve svém okolí. Vysázením vhodných keřů a bylin. Nebo darem.

Děkujeme srdečně za Vaši pomoc stěhovavým ptákům!

Zajímavé odkazy:

Webinář ornitolog na drátě, díl MIGRACE a díl URČOVÁNÍ PTÁKŮ NA PODZIM: https://www.birdlife.cz/ornitolog-na-drate/

Psí jednotka ČSO: https://www.birdlife.cz/pribramsko-16-mrtvych-zvirat-otrava/

Ptáci a nebezpečí skel:  https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/ochrana-druhu/konflikty-ptak-clovek/ptaci-a-skla/