Kosteliska – obnova nivních biotopů

Ptačí park Kosteliska se rozprostírá v nivě říčky Kyjovky v bezprostřední blízkosti ornitologicky atraktivních Mutěnických rybníků. Jedná se o velmi dynamické  prostředí, v minulosti tu byl několikrát rybník, mokřad, nivní louka a pole, některá vyvýšená místa jsou suchá a písčitá se zbytky pískomilné vegetace. Území spravuje Jihomoravská pobočka České společnosti ornitologické.

Cílem projektu je výrazně zvýšit biodiverzitu na území nově vznikajícího ptačího parku Kosteliska na ploše min. 8 ha, nastartovat zde dlouhodobě udržitelný management směřující k výraznému potlačení invazních druhů, obnovit a rozšířit přírodně cenné biotopy a zlepšit podmínky pro vzácné a chráněné druhy rostlin a živočichů. Realizovaná opatření budou zároveň vhodným způsobem prezentována široké veřejnosti s cílem zvýšit její povědomí o tomto území a nutnosti ochrany a péče o mokřadní biotopy.

This project aims to enhance the biodiversity in the min. 8-hectare area of the newly-founded Bird park Kosteliska. Its main objectives are to set up sustainable management leading to significant suppression of invasive species, restore and expand valuable habitats and improve the conditions for rare and protected plants and animals. The realized measures will be presented to the general public to raise awareness of this area and point to the necessity of preserving wetland biotopes.

Leták ke stažení

Klikněte pro stažení letáku ve formátu PDF.

Podstatou projektu je obnovit a rozšířit biotopy vhodné pro podporu výskytu vzácných, a chráněných druhů a potlačit výskyt invazních druhů v ptačím parku Kosteliska. Ten je budován od roku 2020, kdy byly v území vykoupeny některé pozemky a navázána spolupráce s vlastníky dalších pozemků. Projekt se zaměřuje především na biotopy přiléhající k rybníku s cílem podpořit jeho mimoprodukčních funkce, především ekostabilizační.

Cílem projektu je s využitím tradičních metod hospodaření jako je pastva či kosení nastavit a nastartovat efektivní péči o území a podpořit pestrou škálu biotopů od zátopy rybníka, přes jeho břehy, vlhké louky, mokřady až po suché písčité hrúdy.

Hlavní aktivity projektu jsou potlačování invazních druhů rostlin a zabezpečení pastvy dobytka jakožto nejefektivnějšího a trvale udržitelného nástroje pro péči o toto území. Prioritními druhy jsou ptáci, avšak cílem je ovlivňovat dané území tak, aby v něm byly co nejpříhodnější podmínky pro pestrou paletu druhů rostlin i živočichů. Další aktivity projektu se zaměřují na zpřístupnění území environmentálně vhodnou formou návštěvníkům, jak z řad místních obyvatel, tak turistům a zájemcům o přírodu.

Mokřadní ráj na jinak vyprahlé jižní Moravě. Na Hodonínsku vytváříme ptačí park

Plánované aktivity

1 Sečení (2021-2023)
2 Výřezy náletových dřevin (2021-2022)
3 Pastva ovcí a koz (2021-2023)
4 Modelace terénu (2021-2023)
5 Stržení drnu (2021-2023)
6 Pastva skotu
- Zaměření pozemků (2021)
- Stavba ohrad (2021)
- Pastva (2021-2024)
7 Menší zásahy na podporu biodiverzity a péče o území
- Ořez dřevin (2022 a 2023)
- Výsadba vrb k zapěstování na hlavu (2022 a 2023)
- Sečení vně ohrad (2021-2024)
- Pravidelná údržba pastvin (2021-2024)
8 Publicita (průběžně po celou dobu projektu)

Pozvánka na první akci pro veřejnost na Kosteliskách - Festival ptactva v říjnu 2021.

Vybrané mediální výstupy

Události v regionech 18. července 2022 (čas 22:20)

Studio ČT24 - živý vstup z ptačího parku Kosteliska (čas 21:11)

Kontakt: Česká společnost ornitologická - Jihomoravská pobočka, Gašpar Čamlík, camlik@birdlife.cz

Partneři projektu:

Česká společnost ornitologická

SOS/BirdLife Slovensko - Slovenská ornitologická spoločnosť/BirdLife Slovensko

Biologické centrum Akademie věd ČR, v. v. i.

Projekt Kosteliska - obnova nivních biotopů je podpořen grantem z Norských fondů. Běží v letech 2021 až 2024.

Více o Norských fondech: Státní fond životního prostředí ČR www.sfzp.cz/norskefondy, Ministerstvo financí České republiky www.norskefondy.cz, oficiální stránky Fondů EHP a Norska www.eeagrants.org.