Chladné počasí znepříjemnilo život i ptačím navrátilcům ze zimovišť

První ptačí navrátilci ze zimovišť museli v uplynulých dnech čelit silným mrazům. Občasné mrazíky a chladnější počasí jsou sice schopni zvládat, ale letošní delší mrazivé období místy doprovázené i sněhovou pokrývkou jim značně ztížilo přístup k potravě, kterou v tomto období tvoří hlavně žížaly. Ptáci tak hledali místa, kde měli alespoň nějakou šanci něco ulovit. Na mnoha místech tak bylo možné zahlédnout ptáky i v těsné blízkosti lidských sídel, například na dvorcích nebo zahradách, kde se obvykle neobjevují. Na potravně vhodných stanovištích lidé pozorovali i nezvykle velká hejna. Změnilo se i chování ptáků – zejména oslabení jedinci ztráceli plachost a při vyrušení odlétali často až na poslední chvíli. Velmi slabí jedinci pravděpodobně nepřežili, ale nastávající oteplení přináší naději pro ptáky v dobré kondici.

Ptačí navrátilci museli čelit silným mrazům. Vysílení ptáci ztráceli plachost. Foto: Filip Laštovic

Namísto očekávaného jara se do Česka na týden vrátila zima a teploty pod bodem mrazu zaskočily nejen lidi, ale také ptáky. Potrava, které je na konci zimy obecně nedostatek, se kvůli mrazům stala obtížně dostupnou. „Čejky, skřivani, drozdi nebo konipasi absolvovali náročnou pouť ze svých zimovišť a za několik málo teplých dnů nestačili doplnit energetické zásoby, které jim při mrazech chyběly. Pokud by ptáci měli dostatek potravy, mrazy by zvládali bez problémů,“ vysvětluje Zdeněk Vermouzek, ředitel České společnosti ornitologické.

Klimatické extrémy obecně neprospívají vedle ptáků ani jiným živočichům a rostlinám a česká ochrana přírody adaptacím na změny klimatu nevěnuje dlouhodobě příliš pozornosti. Když k mrazům přičteme současný stav, v jakém se naše krajina nachází, znamená to pro ptáky velký problém. „Z krajiny se vytratila pestrost a mozaikovitost malých políček s remízky nebo mokřady a tím ptáci přicházejí o cenná místa vhodná ke sběru potravy. Pokud se k tomu navíc přidají extrémní výkyvy počasí, situace ptáků zemědělské krajiny se tím ještě zhoršuje,“ uvádí Václav Zámečník, odborník na zemědělství a rozvoj venkova z České společnosti ornitologické.

Asi 200 čejek chocholatých, které byly rozptýlené do malých hejn, napočítali ornitologové u Dobrušky. „Čejky jen neochotně odlétaly a nechaly mě přiblížit se k nim na pár metrů. Jeden pták byl dokonce tak vysílený, že jsem mohl dojít až k němu,“ popisuje zážitek z uplynulého týdne ornitolog Filip Laštovic. Záchranná stanice pro hendikepovaná zvířata ČSOP JARO Jaroměř přijala několik vysílených čejek chocholatých, které lidé nacházejí na nejrůznějších místech Královéhradecka. Například do Záchranné stanice živočichů DES OP v Plzni se ale žádní ptáci, kteří by doplatili pouze přímo na silné mrazy, nedostali. Vzhledem k nastávajícímu oteplení se bude situace pro ptáky zlepšovat.