vodouš rudonohý

Vodouš rudonohý vyvedl mláďata na Josefovských loukách

Vodouš rudonohý vyvedl mláďata v Ptačím parku Josefovské louky poprvé v jeho historii. Už dříve se zde tento tažný pták objevoval a pokoušel o hnízdění, úspěšný byl až letos. „Vodouš vyhledává vlhká místa nebo okolí mělkých vod, především zamokřené louky. Kvůli odvodňování, ničení mokřadů a intenzivnímu zemědělství začal z naší krajiny ubývat a je v kategorii kriticky ohrožených. Těší nás, že zahnízdil právě na Josefovských loukách,komentuje úspěch správce parku Břeněk Michálek z České společnosti ornitologické.

Jedno z mláďat vodouše rudonohého v Ptačím parku Josefovské louky. Foto: Alice Janečková

Vodouš rudonohý patří mezi kriticky ohrožené ptáky

Vyvedení mláďat vodouše v ptačím parku u Jaroměře je v rámci východních Čech výjimečné. V celé republice se vyskytuje jen několik desítek párů, přičemž dosud vodouš rudonohý hnízdil především v jižní části republiky. „Domníváme se, že tu může hnízdit dokonce více párů. Tokající vodouše jsme letos viděli na pastvině divokých koní i na velkých tůních,“ informuje Alice Janečková, která v parku dohlíží na pastvu koní.

Vodouš rudonohý je nezaměnitelný díky dlouhým rudým nohám a černo-červenému zobáku. „Zajímavý je i jeho tok. Samec obhajuje teritorium letem v kruzích, přičemž za hlasitého volání střídá třepotavý let s klouzavým. Na zemi potom obíhá samici se zdviženými křídly. V době hnízdění se vodouši chovají nenápadně a žijí skrytě. Po vyvedení mláďat jsou ale vůči vetřelcům agresivní a varují pronikavým voláním,“ popisuje Michálek.

Samec vodouše rudonohého při toku samici obíhá se zdviženými křídly. Foto: Jiří Bohdal (naturfoto.cz)

Mokřad, který ornitologové řízeně zaplavují, ukazuje v období sucha svůj význam pro zadržení vody v krajině a ochranu přírody. Žije tu mnoho druhů ptáků a dalších živočichů. „Například všech sedm párů čejek chocholatých má dnes už téměř dospělé potomky,“ říká Michálek. Ornitologové v parku pozorovali také vzácnou pisilu čáponohou a kromě ptáků tu jsou i vážky, motýli či obojživelníci včetně rosničky zelené.

Ptačí park Josefovské louky by nevznikl bez finanční podpory stovek drobných i větších dárců. Jen díky této podpoře se plocha území spravovaného Českou společností ornitologickou v souladu s potřebami ptáků a jiných živočichů stále rozrůstá postupným vykupováním dalších pozemků. Darovat lze jednoduše na stránkách ptačího parku www.josefovskelouky.cz. Za poskytnuté dary patří všem veliký dík!

Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. Projekt byl dále finančně podpořen Královéhradeckým krajem.

Vodouš rudonohý vyfocený v dubnu 2019 na Josefovských loukách. Foto: Marián Polák