Pozvěte ptáky do vaší zahrady

Česká společnost ornitologická už druhým rokem v kampani Bezpečná zahrada představuje rady a tipy, jak udělat zahradu přívětivou pro ptáky. Zároveň upozorňuje na možná nebezpečí, kterým ptáci v našem okolí čelí.

• Podpořte v zahradě hmyz

Jak zajistit, aby se ptákům na vaší zahradě líbilo? Nalákejte je na přirozený zdroj jejich potravy – hmyz a housenky a semena rostlin. „Pěstujte pestré květinové záhony s různými druhy rostlin, nepoužívejte na zahradě chemii a vyhraďte místo i bodlákům, pampeliškám a kopřivám. Hmyz a ptáci to ocení a budou se k vám rádi vracet,“ říká koordinátorka kampaně Bezpečná Zahrada Gabriela Dobruská.

Plakát Ptačí zahrada. Klikněte pro stažení.
  • Jaké druhy na zahradě žijí?

Zahrada se může stát útočištěm mnoha druhů ptáků, kteří u nás budou hledat potravu a pokud se tu budou cítit bezpečně, mohou tu i zahnízdit. Plakát zobrazuje nejběžnější ptačí obyvatele zahrad a tipy, jak je podpořit.

• Voda přiláká nejenom ptáky

Ježek, žába, vážky, ptáci.. Ti všichni a mnozí další u vás mohou najít svůj domov, pokud jim na zahradě připravíte vodu. „Ptákům můžete nabídnout vodu na pití a koupání v široké a mělké misce. Dejte ji na vyvýšené místo, aby ptáci měli přehled o okolí a neútočila na ně například kočka. Vodu pravidelně měňte. Okraje by ideálně měly být vroubkované, nebo hodně zešikmené, aby dokázal vylézt i hmyz. Nebo lze dát doprostřed několik kamenů,“ říká Dobruská.

Pro ježky a pro žáby připravte misky s vodou na zemi. Pro ježky, aby se mohli napít a žáby se ve vodě rády ochladí za teplých nocí. Pokud máte na zahradě jezírko a budete mít štěstí, mohou se k vám žáby i například vážky přijít i rozmnožovat.

Kosice na hnízdě v břečťanu. Foto: Ben Andrew
  • Stromy a křoviny nechte růst

Mnoho ptáků hnízdí v křovinách a živých plotech, kde se cítí v bezpečí. „Mohou zahnízdit i na vaší zahradě, aniž byste to zaznamenali. Prosíme, nestříhejte v hnízdním období živé ploty a křoviny. Zásah křovinořezem nebo elektrickými nůžkami může ptáky i jejich mláďata stát život, v lepším případě skončí v záchranné stanici. Udělejte svou zahradu bezpečnou pro ptáky tím, že na ně při úpravách budete brát ohledy,“ žádá Dobruská.

• Online pořad Zahrada pro ptáky

Další tipy, jak udělat zahradu přívětivou pro ptáky, najdete v online pořadu níže.

Článek vznikl v rámci projektu Ptáci a skla, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR.