hříbě

Na Mnišských loukách se narodilo hříbě exmoorského pony

V ptačím parku Mnišské louky u České Lípy se 11. března narodilo hříbě exmoorského pony, je to samička. Jde o částečně předpokládaný, ale i tak překvapivý, přírůstek do pětičlenného stáda klisen, které je v parku od loňského prosince. Spásáním a sešlapáváním podmáčených luk přispívají k jejich pestrosti a k tomu, aby se na tu dařilo ptákům a dalším živočichům i vzácným rostlinám.

Patnáctiletá kobyla exmoorského pony Myrtle se svou den starou dcerou 12. března 2024. Foto: Josef Rutterle

„Samička se narodila přímo na pastvině 11. března a společně se svou matkou Myrtle jsou obě v pořádku. Hned den po porodu již putovaly se zbytkem stáda po celé ploše pastviny. Mladé klisně dokonce ani nedělá problém překonat podmáčené deprese, které se v pastvině nacházejí, a dostat se tak s matkou na její druhou stranu. Nejen to dokládá vysokou odolnost těchto koní, kteří jsou ideální pro údržbu přírodních lokalit bez potřeby chovatelských zásahů, jako jsou například právě asistence u porodu,“ říká správce ptačího parku Mnišské louky Josef Rutterle.

Myrtle (narozená v roce 2009), matka malé klisny, patří ke kobylám, které před příjezdem do ptačího parku Mnišské louky přijely do Česka z Velké Británie. Za sebou má tak již několik odchovaných mláďat a její zkušenost je na nové lokalitě výhodou. I když jsou na Mnišských loukách pouze samice polodivokých koní, až do odjezdu z Milovic byly v přítomnosti harémového hřebce. Narození mláděte v letošním jaře tak nebylo při loňském příjezdu koní do parku vyloučeno, i tak jsme až do jeho narození netušili, že se to stane.

První hříbě narozené v ptačích parcích ČSO. Ať se ti u nás daří!

Jedná se o první hříbě exmoorů narozené v některém z ptačích parků České společnosti ornitologické.

Pět klisen přijelo z pastevní rezervace u středočeských Milovic v prosinci 2023. Na Mnišských loukách spásají 5 hektarů zarůstajících a dosud jen z části obhospodařovaných luk ve východní části parku. Pastva v kombinaci se stávajícími metodami managementu, jako je hloubení tůní či úprava terénu, ještě více zefektivní obnovu a péči o ptačí park Mnišské louky a vytváření ideálních podmínek pro ptáky i další živočichy.

Exmoorští koně jsou velmi odolné a soběstačné plemeno, které může zůstat celoročně venku na pastvině. Tam mají zároveň přirozený zdroj vody díky tůním a depresím. Na rozdíl od běžné praxe, tito koně nedostávají odčervovací prostředky, takže jejich trus je bohatý na hmyz, což je lákadlo pro luční ptáky.

První den exmoorských pony na Mnišských loukách – 8. prosince 2023. Foto: Ludmila Korešová

Prosíme návštěvníky, aby při návštěvě ptačího parku Mnišské louky měli své psy na vodítku, a to i z důvodu začínající hnízdní sezóny ptáků, a zároveň koně ničím nekrmili a nevstupovali do pastviny.

Na pastvině již dochází k intenzivnímu potlačování expanzních druhů rostlin a objevují se na ní první protahující bekasiny otavní či lindušky luční. Svá pozorování z parku tak můžete vkládat do databáze Avif a přispět tak k lepšímu přehledu o pozitivním vlivu místní pastvy nejen na luční a mokřadní druhy ptáků.

Všem podporovatelům a dárcům děkujeme. Při zaznamenání jakéhokoliv problému, nečekané události či zajímavosti v parku neváhejte kontaktovat jeho správce:

Josef Rutterle, rutterle@birdlife.cz, 728 110 441

Ptačí park Mnišské louky

Rozsáhlé mokřiny v zákrutu Ploučnice u České Lípy přeměňuje Česká společnost ornitologická (ČSO) od roku 2020 na ptačí park Mnišské louky. Z velké části hospodářsky nevyužívané území s černými skládkami, starým úložištěm kalů a zarůstajícími zbytky původních říčních ramen je ideálním územím pro obnovu hnízdišť mokřadních ptáků. Hloubením tůní, úpravou terénu a šetrnou údržbou vegetace včetně pastvy tu ČSO vytváří ideální podmínky pro ptáky i další živočichy. Vytyčené území o velikosti asi 100 hektarů vykupuje ČSO z darů podporovatelů ptačích parků ČSO. Mnišské louky jsou jedním z pěti.

Ptačí parky České společnosti ornitologické jsou logickou reakcí na dramatický úbytek ptáků zemědělské krajiny, mokřadů a přetrhávané vazby mezi lidmi a přírodou. První ptačí park v Česku Josefovské louky vytvořila ČSO založený především na vlastním financování z darů členů a podporovatelů. Podařilo se vzkřísit jeden z nejkvalitnějších mokřadů, umožnit tu návrat jinde mizejících či vymizelých ptáků a zprostředkovat kontakt mezi lidmi a přírodou. Další již existující ptačí parky pokračují ve stejném duchu a stejně tak budou pokračovat i ptačí parky budoucí. ČSO v ptačích parcích nejen vykupuje pozemky, ale i šetrně hospodaří. Tak, aby se zde ptákům a dalším živočichům a rostlinám dařilo. ČSO při péči a obnově využívá tradičních metod jako je sečení a pasení, vyřezávání náletových dřevin a invazních rostlin a buduje tůně a ostrůvky. Zároveň vytváří pozorovatelny, pozorovací místa a stezky pro návštěvníky.