Recenze: Zahradní ptáci

kniha Zahradní ptáci titulkaFelix Weiβ: Zahradní ptáci. Rozpoznejte snadno 75 druhů. Kazda 2022

Útlá kapesní knížka představuje 75 druhů ptáků, s nimiž se můžeme setkat na zahradách a v jejich okolí. Její hlavní předností jsou výstižné ilustrace zkušeného ilustrátora Paschalise Dougalise, které zaručují, že jsou všechny důležité určovací znaky věrně zachyceny.

Ilustrace: Paschalis Dougalis

Překlad: Martin Richter

Formát: 19,3 x 13,2 cm

Počet stran: 128

Na klopách najdeme užitečné rady a tipy, jak se ptáky učit poznávat a jak je pozorovat. Za pozornost stojí i velkoformátová ilustrace zahrady na přední klopě, která zachycuje nejběžnější ptáky zahrad právě v těch situacích, v nichž je nejčastěji zastihneme – kosa černého, jak tahá žížalu z trávníku, vrabce čimčarajícího na okapu nebo červenku obecnou sedící na násadě rýče. Na zadní klopě nás pak letos obzvlášť potěší krásný obrázek ptáka roku 2024 rehka domácího.

úvodních kapitolách se dozvíme, jak vybrat dalekohled, jak vytvořit zahradu přátelskou ptákům, jak se starat o hnízdní budky, ale i jak zadávat pozorování do ornitologické databáze nebo jakých aktivit pro veřejnost se můžeme zúčastnit. Několik odstavců je také věnováno popisu života ptáků – například pelichání, migrace či hnízdění. V úvodu snad jedině chybí obrázek s popisky jednotlivých částí těla – vždyť začátečníci často tápou, kde je na ptačím těle kostřec či uzdička. U popisu jednotlivých ptáků jsou pak bohužel několikrát použity názvy, které neodpovídají zaběhnuté ornitologické terminologii. Tak je nadoční proužek střízlíka obecného popisován jako proužek kolem oka, oční proužek brhlíka lesního jako maska nebo světlé lemy letek brkoslava jako bílé kouty, o houfech vlaštovek (namísto hejn) nemluvě. Ale tím výčet neobratností končí.

Druhové kapitoly se věnují popisu 75 druhů ptáků a zahrnují jak druhy, které v zahradách běžně potkáme, tak i ptáky (nad) zahradou pouze proletující. Zařazení luňáka červeného, husy velké či racka chechtavého může být pro začátečníka možná matoucí, ale faktem zůstává, že určitě existují zahrady, na nichž se příležitostně můžeme setkat i s těmito druhy. Záleží, v jakém prostředí se zahrada nachází a s jakým biotopem sousedí. Výhodou tohoto přístupu je, že knížku můžeme vzít s sebou také na vycházky za hranicemi naší zahrady, a i tam nám pro určování běžných druhů poslouží. Neodpustím si ale ještě jednu poznámku k výběru druhů. Knížce by lépe slušelo, kdyby byl výběr přizpůsoben našim podmínkám. Jistě by pak nedošlo k zařazení alexandra malého, který dnes hnízdí v řadě evropských zemí, u nás však dosud nikoli, nebo jinde stále běžných sov, sýčka obecného a sovy pálené, které u nás už uvidíme jen velmi vzácně.

kniha Zahradní ptáci obsah

Každá druhová kapitola obsahuje český a vědecký název ptáka a úvodní odstaveček představující typické chování či prostředí, v němž se s ním setkáme. Následují ilustrace s popisky důležitých určovacích znaků. Některým druhům je věnováno jediná stránka, jiným pak strany dvě, což dovoluje i rozsáhlejší popis zajímavostí ze života daného opeřence. Dozvídáme se tak o způsobu sběru potravy (například zálibě drozdů zpěvných rozbíjet ulity plžů o kameny nebo o zvyku brhlíka vytvářet si na zimu zásoby), stavby hnízda (třeba že sýkora babka si dokáže sama vyhloubit dutinu) a výběru partnera (jako pářicím systému pěvušek modrých). Sympatický je například postoj vůči strace obecné, který vyvrací rozšířené mylné přesvědčení, že je straka jako predátor drobných pěvců zodpovědná za jejich úbytek. Nechybějí ani nové poznatky jako celkem nedávná změna migračního chování pěnic černohlavých. Dvoustránkové kapitolky také umožňují zahrnutí většího počtu ilustrací, typicky odlišných šatů různě starých ptáků či třeba stavby hnízda.

V závěru knížky pak najdeme doporučenou literaturu či užitečné odkazy a adresy, které začínající zájemce o pozorování ptáků nasměrují k dalšímu rozvoji.

Náš názor:

+ ilustrace Paschalise Dougalise

+ informace na klopách

+ výběr běžných druhů

+ vhodné pro začátečníky včetně dětí

+ rady, jak pozorovat a určovat ptáky

+ krásně vyvedená ilustrace rehka domácího, ptáka roku 2024, na zadní klopě

+ kapesní formát (19,3 x 13,2 x 1 cm) vhodný na procházky

– místy neobratná terminologie

– zařazení druhů, které nad zahradami jen ojediněle proletují, může být matoucí

– chybí informace o výskytu představovaných ptáků na našem území (například doba příletu a odletu tažných druhů)

– výběr zahrnuje i druhy, které se u nás běžně nevyskytují (například alexandr malý)

Knížka je vhodná jako první publikace o ptácích pro toho, kdo se chce naučit poznávat alespoň ty nejběžnější druhy, které s námi sdílejí zahrady. Doporučuji odložit si ji na okenní parapet, kde sedáváte při pozorování ptáků na zahradě, abyste ji měli vždy po ruce. A díky kapesnímu formátu si ji navíc můžete přibalit na procházky za ptáky. I pokročilejší znalce ptáků pak potěší věrné ilustrace Dougalise Paschalise.

TIP: Hodláte-li se v lednu zúčastnit Ptačí hodinky, vezměte si k ruce knížku Zahradní ptáci. Všechny běžné druhy, které navštěvují v našich podmínkách krmítka, tam naleznete a spolehlivě je určíte!

kniha Zahradní ptáci titulka