Recenze: Karel Šťastný a Anton Krištín – Ottův obrazový atlas. Ptáci Česka a Slovenska

titulka knihy Ptáci Česka a SlovenskaKarel Šťastný – Anton Krištín: Ottův obrazový atlas. Ptáci Česka a Slovenska. Ottovo nakladatelství, rok vydání 2021, 568 stran.

Loni náš knižní trh obohatil titul, u nějž už samotná jména autorů dávají tušit, že bychom měli zbystřit. Po bližším seznámení se potvrzuje, že kniha za pozornost rozhodně stojí. Ostřílení autoři a znalci ptáků – Karel Šťastný v případě Česka a Anton Krištín Slovenska – spojili své síly a vytvořili typ publikace, který tu ještě nebyl.

Nejedná se o určovací příručku ani o vyprávění o životě našich ptáků, i když z obojího má atlas něco. Kdybych měla titul stručně charakterizovat, řekla bych, že jde o zhuštěnou Faunu ČR a Atlas hnízdního rozšíření ptáků v ČR (doplněné příslušnými údaji ze Slovenska), obohacené řadou kvalitních fotografií a koncentrovaným extraktem Veselovského Obecné ornitologie. Ne že by snad autoři z posledně jmenované učebnice opisovali. Zhostili se témat, jako je stavba těla, rozmnožování, let a migrace, hlasy a dorozumívání nebo ptačí jídelníčky srozumitelným, čtivým stylem, přičemž vycházeli i z recentních vědeckých prací a text protknuli řadou méně známých zajímavostí. Třeba že káně lesní objeví kobylku na vzdálenost 100 m, kačer sleduje pach samice vydávaný její kostrční žlázou, který na něj působí jako afrodiziakum, nebo že samičky rákosníka velkého jsou menší a při nedostatku potravy se jich líhne více než samců.

V úvodní části se nachází praktická tabulka, která přináší kompletní seznam druhů hnízdících v ČR a SR do konce roku 2017, přičemž zmiňuje, zda bylo hnízdění zaznamenáno až po roce 2000, nebo dříve. Za užitečnou považuji i stať popisující vývoj pohledů na systematiku ptáků, které vysvětluje, proč se systematické řazení a s ním i názvosloví poměrně často mění.

Těžištěm knihy je však rozhodně systematická část představující celkem 240 druhů hnízdících na území obou států od roku 1940. Každému z nich je věnována dvoustrana, kde na levé straně najdeme popis vzhledu a hlasových projevů, k nimž v knize (jako v jedné z mála na českém trhu) nalezneme také QR kódy, po jejichž načtení telefonem si hlasy můžeme okamžitě a pohodlně poslechnout. Dále se dozvíme o areálu druhu a jeho historickém rozšíření na sledovaném území i jaký typ stanoviště obývá. Biologie druhu pojednává o jeho rozmnožovacím chování (toku, stavbě hnízda a péči o mláďata) a tahu, podrobně je pak popsána i potrava. Líbí se mi přehledná tabulka s vybranými údaji o tělesných rozměrech, době hnízdění, maximálním dosaženém věku či počtu párů v ČR a SR, obsahující také mapku rozšíření v obou zemích čerpající z několika aktuálních zdrojů včetně posledního kvadrátového mapování v Česku.

Pravá strana druhového medailonu je pak věnována výhradně fotografiím českých a slovenských fotografů. Kvalita většiny snímků je vysoká, je však škoda, že dané kategorie (pohlavní rozdíly, různé šaty, hnízda, vejce, mláďata) nejsou zachyceny systematicky u všech druhů. Máme tu pak např. šest velmi podobných fotek chřástala polního či králíčka ohnivého, u nichž je pochopitelné, že se záběry hnízd či mláďat shánějí obtížně, chybí však i  třeba hnízdo vrabce domácího nebo kuřat bažanta. Největší slabinu publikace pak spatřuji v tom, že jednotlivé obrázky postrádají popisky! Pro znalce jistě není problém odlišit pohlaví či šat mláďat od dospělého jedince, laikům však nepopsané fotografie zamotají hlavu.

Mrzí mě také, že při tisku nebyl použit papír vyšší gramáže. Listy jsou velmi tenké, což kalí dojem z jinak poměrně graficky výpravné publikace na křídovém papíře a s tvrdými deskami. Knížka se vám nebude hodit do batohu při výpravách do terénu (i kvůli své váze), určitě více jí to bude slušet v knihovně. To však nijak neubírá na její kvalitě. Musím přiznat, že jsem si atlas velmi oblíbila a vřele ho doporučuji jako příruční zdroj všech základních a aktuálních informací o naší avifauně, který využije laik i profesionál.

Koupit knihu Ptáci Česka a Slovenska v benefičním obchodu ČSO.