Mikulášská nadílka pro ptáky: děti v roli Mikuláše

Vlašské ořechy, jablka a slunečnicová semena. Na tuhle mikulášskou nadílku se mohou ve čtvrtek 5. prosince těšit ptačí obyvatelé pražské obory Hvězda. V roli Mikulášů je obdarují děti ze základní školy v rámci akce pořádané Českou společností ornitologickou. Akce Mikulášská nadílka pro ptáky začíná v 9:30 a kromě přikrmování ptáků bude součástí i hodinové sčítání ptáků na krmítku. Ornitologové tak chtějí zájemcům představit program Ptačí hodinka, jehož druhý ročník připravují na  10.–12. ledna 2020 a do kterého se už nyní může veřejnost přihlásit na webové stránce ptacihodinka.birdlife.cz.

Přikrmovat a sčítat ptáky může každý a ještě ho to bude bavit, takový je podtitul druhého celorepublikového sčítání ptáků na krmítkách, které Česká společnost ornitologická plánuje na 10.–12. ledna 2020. „Abychom ukázali, jak je sčítání jednoduché a že ho zvládne každý, budeme v oboře Hvězda přikrmovat, poznávat a sčítat ptáky s dětmi. Připojit se k nám může každý, kdo bude mít chuť si sčítání vyzkoušet,“  vysvětluje koordinátorka programu Ptačí hodinka Dita Hořáková.

mikulášská
Sýkoru modřinku lze snadno poznat podle modrého temene. Na rozdíl od ní, sýkora koňadra má hlavu černou. Foto: Monika Suržinová

Mikulášská nadílka pro ptáky: 5. prosince 2019, obora Hvězda, Praha

Stanoviště 1 – sčítání ptáků; mapa

9:30 – 10:30 hodinové sčítání ptáků

10:30 vyhodnocení a okomentování sčítací hodinky

Stanoviště 2 – ptačí hry pro děti a přikrmování; mapa

9:30 příchod dětí na stanoviště

9:45 – 10:15 hra pro děti k určování ptáků

10:30 – 11:00 děti budou rozvěšovat krmítka a přikrmovat ptáky

Ptáci dostanou nadílku

Vzdělávání dětí a mládeže a budování kladného vztahu k přírodě je důležité téma, kterému se Česká společnost ornitologická pravidelně věnuje ve svých aktivitách. „Den mikulášské nadílky je vhodná příležitost věnovat dárek i těm, na které se obyčejně zapomíná, tedy divoce žijícím ptákům. Jsme moc rádi, že se role pomyslných Mikulášů ujmou zrovna děti,“ říká Hořáková.

mikulášská
Jednoduché krmítko z šišky zvládnou snadno vyrobit i školní děti. Foto: David Tipling (rspb-images.com)

Ornitologové na místě připraví ukázky vhodných druhů krmení, krmítka i pomocné archy pro sčítání ptáků. „Při troše štěstí budeme v oboře společně pozorovat sýkory koňadry či modřinky, brhlíky a další pěvce. Řekneme si, jak je přilákat na krmítko a spolehlivě je od sebe rozeznat. Kromě toho také budeme mluvit i o nevhodném způsobu přikrmování, jako jsou například lojové koule v plastových síťkách, které mohou být pro ptáky nebezpečné,“ vysvětluje Hořáková.

Do prvního ročníku sčítání se zapojilo 14 tisíc lidí

Historicky první ročník celorepublikového sčítání ptáků na krmítkách pořádali ornitologové letos v lednu. Zapojilo se přes 14 tisíc lidí, kteří pozorovali více než čtvrt milionu ptáků. „Zájemci o informace ke druhému ročníku se mohou přihlásit na webu ptacihodinka.birdlife.cz. Máme připravené tipy a materiály, jak přikrmovat a poznávat ptáky. Díky našim podkladům si i školní děti snadno zvládnou vyrobit vlastní krmítko a spolehlivě rozeznat vrabce polního od domácího či sýkoru koňadru od modřinky,“ vysvětluje Hořáková.

mikulášská
Pomocí jednoduchých výukových materiálů se účastníci programu naučí určovat a rozlišovat nejběžnější ptačí druhy na krmítku, například vrabce.

Druhý ročník sčítání ptáků na krmítkách: 10.–12. ledna 2020

Hlavním cílem programu Ptačí hodinka je zapojit veřejnost do zimního přikrmování ptáků a prostřednictvím sčítání zjistit více o chování ptáků přezimujících v České republice. Prvního ročníku se zúčastnilo přes 14 tisíc sčitatelů, kteří pozorovali víc než čtvrt milionu ptáků. Nejčastějším hostem krmítek byla sýkora koňadra, a to jak v celkových počtech, tak v plošném výskytu. S odstupem za ní byli v největších počtech pozorováni vrabci polní a vrabci domácí. Bližší informace k programu jsou k dispozici na webu ptacihodinka.birdlife.cz.

Za spolupráci děkujeme našim firemním partnerům:

Plastia je česká rodinná firma z Vysočiny, která už přes 25 let vyrábí poctivé samozavlažovací i klasické truhlíky, květináče, vermikompostéry a další zahradnické potřeby pro exteriér i interiér. V sortimentu naleznete i designová krmítka z trvanlivého plastu, která jsou lehká a dobře se udržují.

Logo Zelené domácnostiZelenadomacnost.com – česká rodinná firma, zaměřená na vývoj a prodej výrobků na pomoc ptákům a zvířatům na zahradě, fasádě, balkonu či jen okenním parapetu. V jejich internetovém obchodě najdete nejrůznější druhy krmítek i kvalitních krmiv bez palmového oleje, zato se sušenými bobulemi, hmyzem a dalšími ptačími dobrotami.

Logo ProbioPRO-BIO, obchodní společnost s r. o. je první český výrobce a významný dodavatel širokého sortimentu kvalitních biopotravin. Podporuje a rozvíjí ekologické zemědělství, svou činností přispívá k zachování zdravé planety. Pochutnejte si na jejich výborných produktech, vyrobených šetrně k přírodě.