ČSO a Lush se spojují v kampani na záchranu mokřadů

Ledňáček ve výloze upozorní na mizející mokřady. Ornitologové a Lush spojují síly v kampani na jejich ochranu.

Česká společnost ornitologická (ČSO), nevládní organizace zabývající se ochranou přírody v Česku, navázala spolupráci s kosmetickou společností Lush. Od 22. do 31. srpna bude v obchodech Lush probíhat kampaň, která návštěvníky upozorní na význam mokřadů a potřebu jejich ochrany.

Zákazníci budou moci podpořit ohrožené ekosystémy prostřednictvím ptačích parků, kde ČSO obnovuje původní přírodní biotopy a vytváří vhodné podmínky pro ptáky i další živočichy a rostliny. Pestrobarevný ledňáček bude během posledního srpnového týdne ve výlohách obchodů symbolicky upozorňovat na význam a ohrožení mokřadů v Česku i ve světě.

„Během kampaně se zákazníci dozvědí více o mokřadech a jejich zvířecích obyvatelích, o tom, proč jsou důležité pro krajinu, i o možnosti podpořit tyto unikátní a druhově pestré biotopy formou libovolného finančního daru. V době kampaně může zákazníky v obchodech chvílemi překvapit autentický ptačí zpěv, který vytvoří jedinečnou atmosféru a přiblíží jim fascinující svět mokřadů,“ říká Alžběta Dřevová, specialistka ČSO pro spolupráci s firemními partnery.

„V Lush jsme hrdí na to, že můžeme poskytnout prostor organizacím v předních liniích boje za pozitivní změny, protože naší misí je zanechat svět krásnější, než jsme jej našli,“ dodává Barbora Hranoš, zástupce Lush.

Ledňáčci říční. Foto: Libor Marčík

„Symbolem kampaně jsme zvolili ledňáčka – známý a veřejností oblíbený druh, který svými zářivými barvami odkazuje nejen na kosmetiku Lush, ale i na pestrost a krásu mokřadních ekosystémů,“ vysvětluje Dřevová.

Kampaň bude podpořena influencery, kteří pomohou šířit povědomí o významu ochrany mokřadů mezi širší veřejnost. Zákazníci budou mít v obchodech příležitost prostřednictvím vystavených QR kódů finančně podpořit projekt ptačích parků, v nichž ČSO obnovuje mokřady a další původní přírodní biotopy.

„Když mě oslovili zástupci ČSO, jestli bychom zvážili podporu vzniku ptačích parků, měl jsem okamžitě jasno. Mokřady jsou velmi důležitou a přehlíženou součástí (nejen) české přírody, kde to bují životem. Automaticky mi naskočilo, že to je něco, co by společnost Lush měla podpořit. Mám radost, že si naši zákazníci budou moci poslechnout – doslova na vlastní uši – jak to v takových mokřadech, v jakých se ptačí parky nachází, zní. Máte se na co těšit!“ Jakub říká Skřivánek, zástupce Lush Česká republika.

Mokřady mají v přírodě svou nezastupitelnou roli. „Zadržují vodu v krajině, ukládají oxid uhličitý, čímž pomáhají zpomalovat klimatickou změnu a poskytují domov rostlinám i zvířatům. Zároveň fungují jako přírodní houba – dokážou nasát a zadržet velké množství vody, a tím nás chrání před záplavami. Mokřady mají daleko od představy močálů plných bahna a komárů – jak se můžete přesvědčit v ptačích parcích ČSO. Jsou to pestrá místa plná života, a výlety do nich jsou doslova osvěžující, jak na těle, tak na duchu. Měli bychom si je proto hýčkat. Přesto nám doslova mizí před očima,“ upozorňuje Lucie Hošková, zástupkyně ředitele a vedoucí oddělení práce s veřejností v ČSO.

Mnišské louky jsou jedním ze sedmi ptačích parků ČSO. V nich se snažíme vytvářet ideální podmínky pro mokřadní ptáky, ale nejenom pro ně. Foto: Josef Rutterle

Od začátku 20. století celosvětově zmizelo 64 % mokřadů, v České republice až 80 %. „Bohužel, mokřady jsou často vnímané jako nepotřebný a nevyužitelný prostor. Proto vždy byly a stále jsou terčem likvidace, zejména vysoušení a proměny na sušší zemědělskou půdu. Úbytek a degradace mokřadních biotopů má negativní vliv i na ptáky. Za posledních 40 let jsme přišli o 75 % vodních a mokřadních druhů. Mokřady proto potřebují naši pomoc,“ dodává Hošková.

Zákazníci Lush mohou podpořit ochranu mokřadů prostřednictvím ptačích parků ČSO, které vznikají mimo státem chráněná území a slouží k obnově přírodních biotopů, z velké části právě mokřadů. ČSO již vytvořila sedm ptačích parků v sedmi krajích a do roku 2042 plánuje mít minimálně jeden ptačí park v každém kraji. Cílem je navrátit do ptačích parků druhovou pestrost a vytvořit prostředí vhodné nejen pro ptáky, ale také pro hmyz, obojživelníky, plazy i rostliny.

V ptačích parcích se uplatňuje šetrné, přírodě blízké hospodaření – sečení luk, odstraňování náletových a invazních rostlin, opravy závlahových systémů, budování tůní a ostrůvků, příprava a ochrana hnízdišť a využití pastvy velkých kopytníků, například koní a praturů.

Mládě čejky chocholaté v kvtěnu 2021 na Josefovských loukách. Foto. Jaroslav Vaněk
Mládě čejky chocholaté na Josefovských loukách. Foto: Jaroslav Vaněk

Příkladem úspěšné obnovy přírody je nejstarší ptačí park ČSO Josefovské louky u Jaroměře založený v roce 2006. „Podařilo se nám vrátit život do jednoho z nejcennějších mokřadů ve východních Čechách. Vybudovali jsme soustavu tůní pro trvalé zavodnění, odstranili husté porosty dřevin včetně invazních druhů a zavedli pravidelnou seč a pastvu. Výsledky jsou zřejmé – ptáci se sem vracejí a daří se zde i dalším druhům zvířat. Doposud jsme na Josefovských loukách zaznamenali více než 200 druhů ptáků, přitom mezi lety 2005–2008 zde bylo pozorováno pouze 62 druhů. Hnízdí zde například čtyři druhy chřástalů, čírka modrá, jeřáb popelavý, čejka chocholatá, bekasina otavní nebo vodouš rudonohý a další vzácné druhy,“ popisuje Hošková.

„Vedle ptáků považujeme za obrovský úspěch parku i vytvoření silných populací ohrožených obojživelníků. Nejdramatičtější nárůst jsme sledovali u skokanů skřehotavých a čolků velkých. Za existenci parku se objevily druhy, které tu předtím nebyly – kuňka ohnivá, ropucha zelená a rosnička zelená. Na tomto příkladu vidíme, že obnova mokřadů má skutečně smysl. Děkujeme firmě Lush, že si tento problém uvědomuje a pomáhá s osvětou o významu mokřadů a jejich obyvatel,“ uzavírá Hošková.

 

O České společnosti ornitologické


ČSO je dobrovolné sdružení profesionálních pracovníků i amatérů, kteří se věnují výzkumu a ochraně ptáků a přírody. Zastupuje BirdLife International v ČR a má více než 8 000 členů. Obnova přírody prostřednictvím ptačích parků je jedním z jejích hlavních programů. Podporu ptačích parků je možné poskytnout na Darujme.cz.

O Lush


Od roku 1995 je Lush známý inovacemi a etikou. Produkuje průkopnickou kosmetiku, včetně známých koupelových bomb, a jeho cílem je zanechat svět krásnějším, než jej našel. Lush působí ve 50 zemích s více než 850 obchody. Další informace najdete na cz.lush.com.


Kontakty pro média:

Lucie Hošková, vedoucí oddělení práce s veřejností 602 972 368, hoskova@birdlife.cz, 

Zdeněk Vermouzek, ředitel ČSO, 773 380 285, verm@birdlife.cz

 

Kontakty za Lush

Jakub Skřivánek, Giving Coordinator, charitypot@lush.cz

Bára Hranoš, Central & Eastern Europe PR & Marketing Lead, bara@lush.cz