Přikrmování vodních ptáků

Základní zásady

• Přikrmujeme jenom v zimním období, zejména během silných mrazů.
  • Nabízíme základní potraviny v přírodním stavu (neochucené).
  • Pokud vidíme, že se ve vodě nebo jejím okolí vyskytuje větší množství krmiva, nepřihazujeme další. Přinesené potraviny způsobují velký nárůst živin ve vodě, co má za následek její znečištění a podporuje nadměrné množení mikroorganizmů, které můžou působit i toxicky (plísně, botulismus).

ANO NE
Obiloviny (pšenice, oves, žito a další) Kořeněné, slané, sladké, mastné potraviny
Hrách, cizrna, kukuřice – čerstvá, rozmražená, nemusí být vařená Zbytky jídla
Salát, listová zelenina, vařené brambory Plesnivé, zkažené potraviny
Odřezky nebo slupky ze zeleniny Krmivo s ostrými hranami, které by mohlo ptákům poranit jícny
Speciální granule pro vrubozobé ptáky Příliš mnoho jídla na jednom místě

Pozor na pečivo! Všichni to známe – ne všechno, co nám chutná, nám i prospívá. A tak je to i u ptáků. Nabízené dobroty jim sice chutnají, ale i s dobrým úmyslem přinesené potraviny můžou ve velkém množství vodním ptákům uškodit. Pro ptáky pečivo představuje snadný zdroj energie. Chybí v něm však důležité vitamíny, minerály a stopové prvky, potřebné pro jejich zdravý růst a fungování.

Zvlášť nevhodné je přikrmování pečivem během hnízdní sezóny. Nedostatek potřebných živin v potravě způsobuje nesprávný vývin kostí a kloubů mladých ptáků a jejich následné deformace. Ty můžou mít za následek neschopnost létat. Takový pták mnohokrát není schopen pro sebe zabezpečit dostatek potravy a často se stává i snadnou kořistí predátorů.

Pečivo:

• představuje snadný zdroj energie ale chybí v něm důležité vitamíny, minerály a stopové prvky
  • raději nabízíme jiné druhy potravy, když pečivo, tak jenom v omezeném množství jako jejich doplněk
  • v příliš velkém množství škodí ptákům i přírodě

leták Jak krmit vodní ptákyZDE si stáhněte materiál Jak krmit vodní ptáky ve větším rozlišení pro použití na venkovní tabule. Materiál spadá pod licenci Creative Commons BY-NC-SA 4.0.

Logo Středočeského krajeLeták „Krmíme vodní ptáky“ byl vytvořen s finančním přispěním Středočeského kraje v rámci projektu Možnosti ochrany ptáků vod a polí Středočeského kraje.