Recenze: Michael Schmolz – Radost z pozorování ptáků ve městě a okolí

titulka knihy Radost z pozorování ptáků ve městě a okolíMichael Schmolz, Grada Publishing, a. s , Praha, 2021, 224 stran

Vloni v létě vyšla jedna útlá, na první pohled možná trochu nenápadná knížka Radost z pozorování ptáků ve městě a okolí. Když ji ale otevřete, zjistíte, že nejde jen o další z řady atlasů středoevropských ptačích druhů. Tuto příručku totiž napsal opravdový milovník ptáků a profesionální ornitolog, který ptáky od dětství vášnivě pozoruje. Jeho nadšení je mezi řádky patrné a vtáhne vás nejen do četby, ale věřím, že dokáže přitáhnout i k birdwatchingu jako koníčku.

Kniha

• přehledně představuje 139 druhů ptáků, kteří obývají lidská sídla a jejich okolí
  • je logicky uspořádána podle jednotlivých biotopů (centrum města, předměstí a vesnice, park a městský les, rybník, řeka a jezero) a také podle pravděpodobnosti, s jakou daný druh spatříte
  • každý druh zobrazuje na jedné až třech fotografiích, celkem v knize naleznete více než 400 fotek
  • přináší portréty druhů, kde kromě obvyklých informací najdete také řadu zajímavostí a osobních zkušeností autora
  • je protknuta tematickými dvoustranami:
    • U krmítka (ptáci, kteří rádi navštěvují krmítka)
    • Na městské obloze (určování ptáků v letu)
    • Bydlení na míru (ptáci, kteří využívají hnízdní pomůcky)
    • Jako dvojčata (snadno zaměnitelné druhy)
    • Muzikanti (hluční a tišší zpěváci)
    • U vody (ptáci u jezírka v parku)
    • Uprchlíci ze zajetí (opeření přistěhovalci ve městě)

V úvodních kapitolách této sympatické knížky se dozvíte, co vám pozorování ptáků může přinést, jak ho správně provozovat, jaké vybavení budete potřebovat. Samostatná kapitola pojednává o hlasech ptáků a přináší tipy, jak se začít učit ptáky určovat podle hlasových projevů, což je dříve či později nevyhnutelné, chcete-li se tomuto koníčku vážněji věnovat. Následují kapitoly o jednotlivých prostředích, v nichž můžete ptáky lidských sídel pozorovat. Autor v nich popisuje, které druhy, v které roční době a za jakých okolností v nich nejspíše potkáte a sdílí svá osobní doporučení, jako například v kapitole o městských centrech: „K pozorování si najděte trochu divočejší zákoutí, kde se zeleň může více rozrůstat, kde zůstávají zachované kopřivy a daří se tam trvalkám. Co takhle zpustlá zahrada nějaké staré vily…, kde hnízdí střízlík obecný či rehek domácí?“

Portréty druhů

Každému ze 139 představovaných druhů ptáků je pak věnována jedna, nebo dvě strany, v jejichž úvodu vždy naleznete základní informace (velikost, hmotnost, výskyt druhu u nás a popis zpěvu či hlasových projevů). Užitečné, zejména pro začátečníky, je i grafické srovnání velikosti daného druhu s holubem, kterého si každý dokáže představit.

Následuje však pro běžné atlasy trochu netypický, ale o to čtivější a zábavnější text, který vypráví o zvyklostech jednotlivých druhů, přibližuje jejich charakteristické určovací znaky a upozorňuje, s jakými jinými druhy byste si je mohli splést. Sám autor se omlouvá, že někdy své poznatky o ptácích vyjadřuje v „poněkud polidštěných formulacích.“ Snaží se tak ale jejich povahu a projevy co nejlépe přiblížit i začínajícím zájemcům, kteří se v ptácích ještě vůbec nevyznají. Tak například o vrabci domácím píše: „Vybraná křoví v ulicích mezi domy nebo na předměstích tvoří takový společenský prostor pro celou bandu vrabčáků. To je pak nelze přehlédnout. Na těchto místech sdíleného bydlení se scházejí sousedé, aby společně strávili den a poflakovali se po okolí.“

V závěru knihy pak najdete také užitečné adresy a tipy k dalšímu čtení a k poslechu.

Náš názor

+ netuctová publikace z pera odborníka a nadšence

+ text je psaný lehce a srozumitelně, jako by vám své tipy předával blízký přítel

+ dobře vybrané druhy, se kterými se v českém prostředí skutečně setkáte

+ řada zajímavostí o životě jednotlivých druhů, projevech jejich chování, stavu a příčinách případného ohrožení

+ rozměr vhodný na cesty do přírody (19,5 x 13,5 x 1,5 cm)

+ velmi pěkná grafická úprava, neokoukané snímky

– někomu mohou vadit občasná antropomorfní přirovnání

– někomu může připadat matoucí, že druhy nejsou řazeny obvyklým způsobem, tedy podle zoologického systému

Knížku mohu vřele doporučit především začátečníkům, kteří by rádi pronikli do umění poznávat ptáky a chtěli by zkusit, jestli je jejich pozorování bude bavit. Díky srozumitelnému a zábavnému textu a bohatému obrazovému doprovodu je vhodná i pro děti zhruba od devíti let, které může k tomuto bohulibému koníčku přitáhnout. Věřím ale, že kniha díky své vysoké obsahové i grafické kvalitě potěší i všechny milovníky ptáků, kteří už se birdwatchingu věnují, protože i oni si v ní jistě najdou něco nového. Vzhledem k tomu, že je příručka zaměřena na ptáky měst a okolí, nenaleznete v ní všechny u nás žijící druhy, ale pouze ty běžně se vyskytující v lidských sídlech. To je však pro začátečníky výhodou, protože zbytečně nezahlcuje příliš širokým záběrem.

Závěrem tedy doporučení slovy autora: „Tak popadněte dalekohled a jděte ven! Knihu si vezměte prostě s sebou.“

Koupit knihu Radost z pozorování ptáků ve městě a okolí v benefičním obchodu ČSO