obálka knihy Genialita ptaků

Recenze: Jennifer Ackerman – Genialita ptáků

obálka knihy Genialita ptaků

Jennifer Ackerman: Genialita ptáků, Nakladatelství Kazda, rok vydání 2018, 351 stran.

Konečně u nás vychází úspěšná kniha přeložená do dvaceti jazyků a ověnčená řadou cen. Český čtenář se tak díky počinu malého rodinného nakladatelství Kazda poprvé setkává s uznávanou popularizátorkou vědy Jennifer Ackermanovou. Její styl vyprávění je místy napínavý, jinde vtipný, ale vždy zejména čtivý a srozumitelný. Předkládá nám zcela nový pohled na ptačí mozek, který věda získala teprve v posledních desetiletích. Dlouho jsme si mysleli, že ptáci nemohou dosahovat inteligence savců kvůli nedostatku šedé kůry mozkové. Nyní se ukazuje, že ptačí mozek disponuje obdobnou strukturou obsahující stejné množství neuronů jako savčí mozková kůra, jen jsou v ní jinak poskládané – zatímco u savců jsou složeny do šesti vrstev jako překližka, u ptáků jsou seskupeny jako stroužky česneku. Ptáci během 300 milionů let samostatné evoluce dospěli k odlišné stavbě mozku, jeho výkonností si však se savci nezadají.

Dozvídáme se, jak ptáci vyrábějí a používají důmyslné nástroje, trefí domů ze vzdálených míst, kde nikdy nebyli, vzájemně se utěšují ve stresových situacích a komunikují způsobem, který připomíná lidskou řeč. Všechna zjištění jsou založena na faktech publikovaných v odborných časopisech (jež nalezneme v obsáhlém výčtu citací). Erudovanost autorky dokládá i skutečnost, že v loňském roce byla hostem prestižního Mezinárodního ornitologického kongresu (IOC) ve Vancouveru, kde měla svůj vlastní seminář. Během práce na Genialitě ptáků cestovala za výzkumníky z celého světa, s nimiž diskutovala jejich závěry, ale putovala i za hlavními aktéry, aby je mohla pozorovat na vlastní oči v jejich prostředí.Kniha je rozdělena do osmi kapitol, které popisují příběhy ptáků s výjimečnými schopnostmi a dovednostmi – ať už technickými, společenskými, hudebními, prostorovými, estetickými či výzkumnými nebo přizpůsobivými. Setkáme se v ní jak s neobvykle chytrými zástupci krkavcovitých nebo papoušků, tak s obyčejnými vrabci, sýkorami nebo holuby.

Kapitola první Od doda k vráně: Kam dosáhne ptačí mysl

Kapitola druhá Po ptačím způsobu: Přehodnocení ptačího mozku

Kapitola třetí Koumáci: Technická kouzla

Kapitola čtvrtá Twitter: Společenský důvtip štěbetálků

Kapitola pátá Čtyři stovky jazyků? Vokální virtuozita

Kapitola šestá Ptačí Picassové: Estetické vlohy

Kapitola sedmá Mapy v hlavě: Prostorová (a časová) důmyslnost

Kapitola osmá Vrabcova Lhota: Dokonalá přizpůsobivost

Knihu vřele doporučuji každému, kdo má rád ptáky a chtěl by je více pochopit. Kromě nových informací, nad kterými budete kroutit hlavou, a poutavých zážitků, které budete mít nutkání přečíst nahlas komukoli, kdo je právě vedle vás, si na knížce cením zejména toho, jak spolehlivě dokáže ve čtenáři vzbudit obdiv a nadšení pro naše ptačí souputníky. Po jejím přečtení se na ně zřejmě budete dívat jinak – na strakách, plenitelkách hnízd, oceníte úžasnou inteligenci a společenský důvtip a v holubech obtěžujících trusem a parazity spatříte sloní paměť a navigační schopnosti, kterými předčí i londýnské taxikáře.

Koupit knížku Genialita ptáků v benefičním obchodě ČSO.