Ornitolog na drátě: 12. díl – odpovědi

Ve středu 9. prosince jsme pro vás vysílali 12. díl pořadu Ornitolog na drátě na téma ptáci na krmítku. Nestihli jsme odpovědět na všechny divácké dotazy, a proto jsme odpovědi zpracovali. Vaše dotazy zveřejňujeme v nezměněném znění. Vše najdete níže.

12. díl: PTÁCI NA KRMÍTKU

co mám dělat když se na krmítku objevují druhy které odlítají do teplých krajin? Záleží na datu pozorování. Pokud ptáka nezastihnete během jarního nebo podzimního tahu, ale během zimy, kdy se na našem území nevyskytuje, došlo pravděpodobně k záměně druhu, to se může stát, někdy se spleteme každý. Jsou ale druhy, u nichž část populace odlétá a část u nás zůstává – to je třeba případ pěnice černohlavé – pár jedinců tu zůstává i přes zimu. Pokud jste přesvědčeni, že jste tažného ptáka na krmítku v zimě skutečně viděli, zadejte ho do formuláře a opatřete poznámkou. Ideální je takového jedince vyfotit a foto nám poslat.
můžu jeden den sčítat ptáky 30 minut a druhý den zbylých 30 minut? Ne. Sčítáme 60 minut v kuse. Jednotná metodika je důležitá z hlediska vědeckého zpracování dat.
Pro jaké druhy ptáků jsou ty loupané slunečnicové semínka dobré? Pro všechny druhy, které přijímají i neloupaná semena.
Dobrý den, mohu ptáčkům dát do krmítka namleté vlašské ořechy? Ano, můžete, budou rádi. Nemusíte je ale mlít, můžete je dát i celé rozlousknuté nebo jen hrubě podrcené.
Mám na zahradě rozmístěna různá krmítka, na zahradě je živo. Přiletěl se k nám nakrmit i “asi” krahujec. Dobýval se na vrabce v keři… I dravci jsou v přírodě důležití. Berou především staré, nemocné nebo nějak oslabené jedince a pomáhají v přírodě udržovat rovnováhu.
Ako vtakom zabezpecit v chladnejsom a suchom obdobi vodu tak, aby sa v nej neokupali a pripadne nezamrzli? Nemusíme se bát, že by se ptáci vykoupali a pak zmrzli. Vědí dobře, jak se mají chovat, aby přežili. Jejich peří navíc vodu odpuzuje, impregnují si ho pravidelně výměškem kostrční žlázy.
Jak rychle se přes krmítka mezi ptáky šíří Trichomonóza (zmiňovaná v díle Ornitologa na drátě č.5 Zahrada pro ptáky,kvůli které je nevhodné přikrmování v létě)? Bičenka drůbeží, která nemoc způsobuje, přežívá v létě až 24 hodin a po tu dobu jsou znečištěná potrava, sliny apod. infekční. V zimě přežívá kratší dobu, ale platí, že pokud v krmítku zaznamenáme nemocného ptáka, měli bychom všechno krmení zlikvidovat, krmítko dezinfikovat a přestat na 10-14 dní krmit.
Zdravím a ptám se: Už několik dní přikrmuji ale doposud přílétlo asi 12 sýkorek a jinak žádný velký pohyb ptáků .Zdá se mi jako by ptáci zmizeli . Je možné, že jsou ptáci zvyklí chodit k jiným krmítkům v okolí a na to vaše si ještě nezvykli. Mohou zatím také nacházet dostatek přirozené potravy. Vytrvejte! Zvláště až klesnou teploty k bodu mrazu a pod něj, nebo bude nasněženo, je veliká šance, že vaše krmítko navštěvovat začnou.
Mám započítat i dravce, kteří loví ptáky na krmítku? např. krahujce? Ano. Počítáme úplně všechny ptačí druhy, které při své hodince spatříme.
jde v zimně přikrmovat hmyzem. Sušený hmyz by šel, obsahují ho také některé tukové kouličky nebo koláče. Platí ale, že v zimě je jídelníček ptáků odlšný než v létě a větší službu jim uděláme semeny, která josu bohatá na tuky a oleje.
co jiného krom přikrmování a zajištění bezpečných pítek je možno pro ptáčky zajistit aby se jim dařilo? Zejména se chovat šetrně k přírodě a krajině celkově. Na zahradě nepoužívat chemické přípravky, pesticidy, umělá hnojiva apod. Udržovat zeleň (keře, ovocné stromy, staré stromy nechat dožít), nekosit trávu každý den, ale nechat vykvést a dozrát semena, alespoň na části pozemku. Kastrovat kočky a ideálně je zavírat doma, rozhodně je nemnožit. Šířit osvětu ve svém okolí. Ve volbách volit takové strany, které deklamují, že mají zájem o kvalitní životní prostředí.
Dobrý den, lze použít jiný tuk než hovězí lůj pro krmení ptáků ? Lze použít rostlinný tuk (např. kokosový tuk, rozhodně ne palmový), vepřové nesolené sádlo v případě nouze, rychleji se kazí. Určitě nepoužívat margaríny, máslo a tuky na smažení a pečení jako je Hera apod. Vždy je lepší zakoupit hotové tukové kouličky z osvědčených zdrojů, mají vyvážené složení a máme jistotu, že ptákům neublíží. Lze zavěsit i tučné odřezky od syrového masa, ale pokud jsou teploty nad nulou, kontrolovat stav a nedávat na slunce, aby se nekazily.
Mám krmítka v lesíku – ráda bych přilákala víc strávníků (mám cca 8 druhů), chtěla bych přilákat červenky a pěnkavy – čím a do čeho krmit? Děkuji Pěnkavy jsou částečně tažné, na krmítka chodí spíše jednotlivě, v zimě se živí hlavně semeny (slunečnice, proso, lesknice, niger) a ořechy, v oblibě má bukvice Červenky (ale i pěnkavy) se často krmí na zemi, lze jim nabídnout různé tukové knedlíčky s příměsí hmyzu (lze zakoupit např. na Zelená domácnost.com).
Jak zapisovat ptáky, které nepoznám, případně u kterých si nejsem jist? Do kolonky „neznámý druh“. Nejsme-li si určením jistí, je vždycky lepší zadat pozorování jako „neznámý druh“, než hádat, či si dokonce vymýšlet.
Když lítá ve větvích u krmítka velké množství sýkorek, více druhů, jakým způsobem je nejlépe sečíst? Neustále rotují a nestihnu je přesněji sčítat ani určit. Pomoci nám může několik věcí (1) sčítat druhy postupně – nejdřív se soustředím např. na koňadry, zapíšu jejich nejvyšší počet, pak modřinky, pak vrabce domácí, pak zpátky přepočtu koňadry, a tak dále (2) víc očí víc vidí – vezměte na sčítání kamarády a rozdělte si, kdo sčítá který druh (3) pomoci může i fotka, ze které ptáky dopočítáme zpětně (hlavně u velkých hejn, které přiletí najednou (4) v neposlední řadě trénink – sčítám-li na krmítku, které pozoruji už delší dobu, mám dostatek času pořádně si prohlédnout druhy, které jej navštěvují a je pro mě jeijch určení snazší. I samotné sčítání neustále se míhajících sýkor nebo velkých hejn zvonků je s opakovaným tréninkem snazší a snazší.
Může se dávat do krmítka mák? Nebo je to pro ptáky opium? Děkuji. Mák můžete přidávat do směsí s jinými semeny. Jen dávejte pozor, z jakého zdroje mák máte. Pěstuje se mák pro farmaceutické účely, který obsahuje mnohonásobně vyšší obsah alkaloidů včetně morfinu. Pro potravinářské účely se pěstuje a prodává jiná odrůda s nižším obsahem těchto látek, ideální je brát z certifikované bioprodukce.
Dobrý den, jak vysoko jsou ochotni ptáci vyletět na krmítko (odhad na patra) – hraje v tom roli jejich pocit bezpečnost? Mám ověřeno, že létají až do 10. patra paneláků. Pocit bezpečnosti v tom roli nehraje.
Je možné, aby mi na krmítko přiletěl Králíček? Mám pocit, že jsem ho zahlédla na protějším stromě u baráku. A jak přilákat takového Hýla? Děkuji Králíček obecný u nás zimuje a může být v blízkosti krmítek zastižen, zvláště je-li to blízko lesa. Králíček ohnivý je tažný a v zimě se s ním nesetkáme. Hýlové chodí na krmítka zvláště v blízkosti lesů, kde hnízdí a žijí mimo zimu. Mají rádi slunečnici i různé bobule. Na krmítka chodí podle mé zkušenosti spíše až v lednu a únoru.
Řeším pítka,když bude hodně mrznout a není žádný sníh,naučí se přilétnout v určitou hodinu – např.kolem poledne na teplou vodu? děkuju Myslím, že se to nenaučí, ale můžete to zkusit. Když každý den vodu vyměníte, je velká šance, že dokud nezmrzne, tak se z ní ptáci napijí. Pokud byste chtěli mít jistotu, že voda nezamrzne, pak jedině pomocí topného tělíska např. pro chov drůbeže. topné tělísko, které se ponoří do misky (ale musí být samozřejmě druhým koncem v elektrice) stojí kolem 300 Kč:
Pak existuje plošinka, podložka, na kterou se miska postaví, a voda nezamrzne, ta stojí od 400 Kč.
Ale ptáci si zpravidla zdroj vody najdou, přijímají ji i z bobulí a ovoce.
Kolik druhů ptáků můžeme pozorovat na krmítku? To je velmi různé a liší se to podle místa, roční doby, nabídky krmítek a přirozené potravy v okolí atd. Asi v polovině případů sčítání na krmítku chodilo lidem na krmítko méně než 6 druhů a polovině více než 6. Já mám na svém krmítku pravidelně osm druhů, ale kdybych zahrnula i ty, které chodí jen příležitostně nebo jen v určité době, pak by jich bylo kolem dvaceti.
Je vhodné přikrmovat jablky? Je lepší položit rozkrojené jablko na zem anebo ho zavěsit na strom (celé nebo rozkrojené)? Jablka určitě vhodná jsou, mají je rádi zejména kosi, kvíčaly a brkoslavové, ale klovne si kde kdo;-) Je jedno, kam je umístíte, nebo zda je rozkrojíte, ptáci si poradí s obojím. Pokud jsou rozhozena na zemi, je potřeba, aby kolem byl dobrý přehled a úkryty v okolí (jako ostatně u jakéhokoli krmítka).
Jak dlouho trvá než se ptáci naučí, že je k dispozici nové krmítko? Denně je slyším kolem domu, ale na krmítko zatím přiletěla jen jedna straka. Děkuji! Může to trvat i týdny, záleží na potravní nabídce v okolí.
Jaký je rozdíl mezi samicí vrabce polního a domácího U vrabce polního se pohlaví neliší, obě pohlaví mají bílé líce s černým flíčkem a bílý proužek v týle, samice vrabce domácího je celá šedohnědá, líce má také šedohnědé bez jakékoli skvrnky a vzadu na krku nemá žádnou bílou barvu.
Jaká je hierarchie na krmítku? Asi podle počtu druhů ptáků a počtu a typů krmítek. Zvonek i stehlík krmítko zasednou. Kos se spíš peleší. Jiní čekají, … Hierarchie mezi jednotlivými druhy je ovlivněna velikostí jedinců a také velikostí jejich zobáků. Čím větší a silnější druh, tím spíše dokáže ostatní odehnat.
Jak se dá zabránit, aby ptáci nezobali ze země slunečnici spadlou z krmítka, když na blízké zídce mají skryté místo pro číhání zdivočelé kočky? Rozhodně přemístit krmítko na bezpečnější místo, odkud kočka nemůže na krmítko nebo na ptáky na zemi pod ním snadno vyskočit z úkrytu.
Jsou známy nějaké časové vzory, kdy jedotlivé druhy ptáků létají na krmítka — např. koňadry hned po rozednění, vrabci dvě hodiny po rozednění, apod.? Myslím, že je to hodně variabilní a záleží na daném místě, ptáci mají navyknuto využívat určité zdroje potravy. Např. tedy jsou zvyklí před setměním navštívit vaše krmítko, ráno zase chodí jinam apod. Je to výborné téma pro vaše osobní bádání. Můžete zjistit, jak to chodí právě na vašem krmítku, třeba nějaký vzor vysledujete.
Ví se něco o vrabčí hierarchii, zda mají nějakého vůdce?Jací jedinci tvoří hejna,zda jsou všichni v příbuzenském vztahu nebo se k hejnu může přidat kdokoliv? Ano, vrabci mají jako sociální hejnový druh hierarchii, ale není tam zpravidla jen jeden vůdce, spíše několik dominantních jedinců, kterým jsou ostatní podřízeni. V hnízdní době tvoří kolonii páry a jejich mláďata. Po vyhnízdění se ptáci sdružují do hejn a na podzim a v zimě se potulují krajinou, mnohdy i desítky km od hnízdiště (ale častěji pouhé jednotky km). V těchto hejnech se promíchají s ptáky z jiných kolonií, tvoří se páry a příští hnízdní sezonu jsou spárováni opět nepříbuzní jedinci. Mortalita je vysoká, zvláště v prvním roce, tudíž složení kolonií se meziročně obměňuje, i když dospělí jsou věrní místu, kde hnízdili poprvé a vracejí se tam.
Jak šetrně rozpustit syrový lůj do směsí a které jiné tuky lze použít,aby ptactvu neškodili?Docela mě překvapilo,že mnoho lidí začalo používat i Heru.Děkuji Heru, máslo ani jiné tuky na pečení a smažení se nedoporučují. Lůj se rozpouští v hrnci na plotně, nezahřívat prudce, raději postupně roztavit. Lze použít např. i kokosový tuk.
Hovězí lůj se těžko shání, lze použít i vnitřní syrové vepřové sádlo či klasické vepřové sádlo? Lojové koule divně voní, jako by tam byl palmový olej. Lojové koule doporučujeme kupovat od osvědčených výrobců např. na zelené domácnosti, anebo ověřit složení. Vnitřní vepřové sádlo je možné, stejně i nesolené sádlo, ale kazí se rychleji než lůj, je třeba nedávat na přímé slunce a kontrolovat, zda není již žluklé.
Můžu dát do krmítka semínka pupalky a yzopu? Nemám s tím zkušenost, ale vyzkoušet určitě můžete.
Bydlíme v 5.patře, krmítko i pítko máme neustále nachystané, ale moc ptáků nás zatím nenašlo. Pár sýkorek a strak. Je možné, že už je to na ptáky příliš vysoko? Myslím, že o výšku nejde, mám zkušenost s krmítkem v 10. patře. Spíš mohou být jiná krmítka v okolí, nebo dostatek přirozené potravy. Počkejte na sníh a mráz.
Pokud mi během hodinky na krmné stanoviště přiletí více strakapoudů (samců i samic) u kterých vím dle znaků, že se jedná o různé jedince, mohu je sečíst? Ano. Jsem-li si naprosto jistá, že nejprve jsem viděla např. samici strakapouda velkého, a potom samce, mohu je započítat jako dva, ačkoliv jsem je neviděla najednou. Během sčítání zjišťujeme nejvyšší _prokazatelný_ počet jedinců, který jsme na svém sčítacím místě zahlédli.
Zároveň pokud je pro nás odlišení samců a samic u nějakého druhu obtížné, nemusíme jej dělat a sčítáme jednoduše stejně jako u druhů, kde se samci a samice neliší: nejvyšší počet ptáků spatřený najednou.
Co mám dělat, když mi při sčítání nepřiletí tolik ptáčků jako obvykle? Občas je radost ten mumraj sledovat, ale pak jsou dny, kdy se neukáže ani pírko. I pokud během sčítání přiletí málo ptáků (nebo dokonce) žádný, je velmi důležité výsledek odeslat. Jenom díky tomu se dozvíme, kde ptáci chybí. Sčítání není soutěž, kdo spatří ptáků na krmítku víc, ale vědecký program — ve kterém i „nic mi sem celou hodinu nepřilétlo“ je cenná informace.
Kde ptáci shánějí vodu, když je například všechno zamrzlé a není sníh, který by polykali? Z potravy – z ovoce, bobulí – a z vodních toků.
Dobrý den, chceme s dcerkou vyrobit lojové dobroty se semínkama, ale nemůžu sehnat v okolí lůj. Prosím, který tuk běžně dostupný můžeme použít…sádlo? Sádlo není nejlepší, rychle se kazí, ale nesolené použít lze. Také se používá kokosový tuk.
Máme ke sčítání při Ptačí hodince připočítávat i ptáky které slyšíme. Ne. Sčítáme pouze ptáky, které spatříme na vlastní oči. Jelikož určování podle hlasů je výrazně obtížnější disciplína než podle vzhledu, v Ptačí hodince jej nepoužíváme. I pokud hlasy ptáků znáte, tak při Ptačí hodince prosíme sčítejte jen ptáky spatřené — důvodem je dodržení jednotné metodiky všemi účastníky. Započítání slyšených ptáků jen na některých sčítacích místech by výsledky zkreslilo, protože „slyším + vidím“ většinou více ptáků, než jen „vidím“.
Pokud dobře ovládáte hlasy ptáků, můžete se kromě Ptačí hodinky zapojit i do Liniového sčítání druhů (https://www.birdlife.cz/lsd).
Pořídil jsem si letos na krmítko webkameru a je to lepší než televize! Můžu pak v lednu sčítat takhle na kameře? Ne. Je to lákavé, ale (web)kamery ze sčítání prosím vynechejme. Kamera má mnohem užší zorné pole a nemáme tím pádem přehled o ptácích, kteří se pochybují v okolí. Naše sčítání by tím pádem nebylo dobře srovnatelné se sčítáním „bez kamery“ a zkreslilo by výsledky.
Sčítáme i ptáky které slyšíme? Ne. Sčítáme pouze ptáky, které spatříme na vlastní oči. Jelikož určování podle hlasů je výrazně obtížnější disciplína než podle vzhledu, v Ptačí hodince jej nepoužíváme. I pokud hlasy ptáků znáte, tak při Ptačí hodince prosíme sčítejte jen ptáky spatřené — důvodem je dodržení jednotné metodiky všemi účastníky. Započítání slyšených ptáků jen na některých sčítacích místech by výsledky zkreslilo, protože „slyším + vidím“ většinou více ptáků, než jen „vidím“.
Jsou vhodné i mandle (sekané) na občasné zpestření krmítkové směsi? děkuji. Ano, jsou. Jen ověřte, že jsou to tzv. sladké mandle, ty jsou ty pěstované k potravinářským účelům, jsou bohaté na tuk, vlákninu a minerály a ptákům prospívají. Tzv. hořké mandle (volně rostoucí původní rostlina) obsahují 5 % amygdalinu, při jehož žvýkání se uvolňují velmi jedovaté látky.
Co mohu udělat, aby krahujec obecný nenapadal ptáky na krmítku? Jeho útoky jsou časté. Děkuji za odpověd´. Můžete zkusit přemístit krmítko nebo na nějaký čas (7–14 dní) přestat krmit, třeba si odvykne. Jinak ale není potřeba dravcům bránit v jejich přirozeném chování.
jak vhodně desinfikovat krmítko i v průběhu krmné sezony? Doporučuje se krmítko čistit jednou týdně – stačí špachtle, kartáček a případně trochu horké vody, vymést všechny zbytky krmiva a nasypat krmení nové. Pokud zaznamenáme nemocné ptáky a na konci krmné sezony krmítko vydezinfikujeme roztokem Sava (1 díl) v horké vodě (9 dílů).
Mají ptáci rádi víc dešťovou vodu? Když napustím do pítka vodu s kohoutku ptáci se jí moc nedotknou ale když naprší pítka ptáci tam létají hodně Je možné, že složení vaší kohoutkové vody jim nevyhovuje, někde bývá např. cítit dezinfekce nebo některé minerály. Znáte to i u lidí, někde nám voda prostě nechutná.
Z jakého materiálu nebo jakým tvarem je krmítko pro ptáky nevhodným pro usazení nebo ideálním místem pro lov predátorů? Nedoporučují se krmítka kovová, protože studí a namrzají. Plast je ideální z hygienických důvodů, dřevo je klasika. Ohledně predátorů je důležité hlavně okolí, aby bylo přehledné a v dosahu byly např. keře nebo jiné úkryty. Na klasické dřevěné krmítko typu domeček se kočka často snadno vyšplhá, naproti tomu na zavěšený válec spíše ne.
Letos se mi zdá,že létá strašně málo ptáků ke krmítku, sem tam koňadry,modřinky,máme zahradu,kousek přehradu a les,kde jsou všichni.Děkuji Zřejmě jsou právě v tom lese, zatím nacházejí dost přirozené potravy v okolní krajině. Ptáci se v zimě shlukují do hejn a mnohem více se pohybují než v hnízdní době, pročesávají krajinu a hledají zdroje potravy. Až zdroje vyčerpají, vezmou zavděk krmítky.
při pěstování slunečnice se používá hodně pesticidů. Dá se pro ptáky sehnat i slunečnice bio? Nejen bio-slunečnici, ale i bio-směsi pro volně žijící ptactvo má například PROBIO (např. https://www.probio.cz/smes-zrnin-pro-domaci-a-zpevne-ptactvo-4-kg-bio-probio či https://www.probio.cz/smes-zrnin-pro-domaci-a-zpevne-ptactvo-4-kg-bio-probio). Bio slunečnici od PROBIA lze koupit i na Zelené domácnosti: https://www.zelenadomacnost.com/p/bio-slunecnicova-seminka-3-kg-baleni.
Kde je pěnkava přes léto? neviděl sem jí. Pěnkava obecná se u nás zdržuje celoročně, i když část populace na zimu odlétá. Po vyhnízdění se ptáci už striktně nedrží hnízdního teritoria, ale vydávají se na pohnízdní potulky, létají krajinou a hledají zdroje potravy.
jakým způsobem nalákat na krmítko ptáky ve smíšeném lese? Mám tam krmítko, ale moc navštěvované není. Krmím slunečnicí a prosem. V lese mají ptáci zpravidla dostatek přirozené potravy (semena stromů, např. oblíbené bukvice, plody, bobule). Vytrvejte a počkejte na tužší podmínky – mrazy, sněhovou pokrývku, pak je pro ptáky těžší přirozenou potravu najít a rádi navštíví krmítko.
Jaké zkušenosti máte s krmítky od Plastie, když je ČSO doporučuje? Nezdá se vám, že krmítko FINCH má příliš plytkou misku? Děkuji (edited) Velmi dobré zkušenosti máme s krmítkem zn. Domek , i když se může zdát malé, dobře se dosypává, a ptáci se na něm tolik nehromadí, protože je právě malé. Ohledně Finche je zajímavé, že s ním jsou různé zkušenosti. Někdo si jej velmi pochvaluje, jiné mají námitky. Mezi kladné stránky patří určitě dobrý objem zásobníku. Doporučujeme umisťovat do závětrného místa, protože miska je opravdu plošší a při větru může dojít k vyfoukání semínek, proto také nedoporučujeme sypat proso, které je velmi lehké. Velmi dobře toto krmítko funguje při instalaci na kůl, kdy se nekýve a nic se z něj nesype. Obecně mají krmítka zn. Plastia výhodu, že jsou lehká, z trvanlivého plastu, který vydrží a hlavně se velmi dobře čistí a desinfikují.
Lze někde vidět kolik ptáků je ? (výsledky odesílání z aplikace Avif) Ďekuji Pozorování zadaná do AVIFu jsou v režimu open-dat dostupná na stránce „Pozorování“: https://birds.cz/avif/obs_new.php (s výjimkou pozorování utajených autorem).
Celý týden jsem se těšila na dnešní webinář, ale bohužel jsem musela odvézt svou 92 letou maminku k lékaři je možnost si tento webinář pustit dodatečně ? To nás mrzí, doufáme, že je maminka v pořádku! Všechny díly Ornitologa na drátě si můžete kdykoli pustit: https://www.birdlife.cz/ornitolog-na-drate/
Můžete dát na web návod na výrobu krmítka pro ptáky, které je osvědčené – často se mi u prodávaných zdá, že musí docházet k vlhnutí krmiva atd. Základem je především dostatečně velká a přesahující stříška. Na webu ČSO najdete několik návodů na https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/prikrmovani/vyrobte-si-sami/
Je vhodné ptáky přikrmovat směsí sušené kukuřice a neloupaných slunečnicových semen. Ano, je to vhodné.
Dobrý den, letos na jaře jsem našel na zahradě 2 mrtvé zvonky na místě kde v zimě přikrmuji, pravděpodobně trichomonoza. Bydlím v okrese Teplice, je to všude Děkujeme za zprávu. Prosíme o vkládání takových pozorování (nejlépe i s fotkou) do ornitologické databáze Avif birds.cz
Jak správně mám krmit ptáky aby nebyli překrmení Nebojte se, ptáci dobře vědí, kolik potravy potřebují k úspěšnému přežití. Potřebují sice tukové zásoby na noc, ale přes den nemohou být příliš tuční, protože musejí zůstat hbití, aby dokázali uniknout predátorům.
Letos pozoruji na krmítku pouze vrabce a párek sýkor koňader. Není dosud vidět brhlíka, zvonka, modřinku, pěnici. Souvisí to s mírným průběhem zimy v nížinách? Může to souviset s dosavadním mírným průběhem zimy. Všechny druhy pěnic jsou tažné. Pouze pěnice černohlavá výjimečně místně přezimuje v početch několika jedinců.
Mám na zahradě hejno vrabců ale před rokem se na krmítku vrabci neukázali. Co se stalo? Mohou mít jiný zdroj potravy, nemá např. někdo v okolí venku slepice? V chovech drůbeže se vrabci rádi často přikrmují.
Letos nemám na krmítku tak často zvonky. Čím to je? Může zatím být dostatek potravy v okolí, zatím neměli potřebu létat na krmítko. Místně také může jít o důsledek trichomonozy, ale pro takové závěry bychom potřebovali data.
Jakou byste doporučili IP kameru Záleží na účelu i na rozpočtu, nejlépe se poraďte přímo s některým z prodejců – např. BudCam https://www.budcam.cz/
co dělat když na krmítku čeká draví pták Nedělejte nic. I dravci potřebují potravu.
Dobrý den, nevadí když mám na malé zahradě 4. krmítka? Nevadí.
Před 25 roky sem vyděl mlynaříka Ale teď už ho nevidím. Tak jeto i s ostatními ptáky Mnohé druhy ptáků z naší přírody skutečně mizí nebo silně ubývají, je to případ čejek, skřivanů nebo chocholoušů. O mlynaříky si starosti nedělejte, jejich populace jsou stabilní.
kam mám dát krmítko když bidlím v paneláku Pokud máte balkon, pak na něj. Pokud ne, podívejte se na nabídku krmítek s přísavkami na okno např. zde: https://www.zelenadomacnost.com/k/ptaci-krmitka-na-okno
Na zahradě mám krahujce a taky hodně krmím ptáky. Ale ještě se nepokusil ulovit ptáka? Létá sem často. Co se stalo? Krahujci jsou ostražití, je možné, že loví ve chvíli, kdy nejste nablízku.
Existuje i nějaké sčítání třeba na procházce Během každí procházky si můžete viděné ptáky zaznamenávat do aplikace avif birds.cz a zadávat tzv. kompletní seznamy. Velmi tím pomůžete získat informace o našich ptácích.
Co mám dělat když neodpovíte na mou otázku, ale já to potřebuju vědět? děkuji Obraťte se na ČSO pomocí e-mailu: cso@birdlife.cz nebo zavolejte na: +420 777 330 355
Jak na zahradu přilákat dlaska? Dlask se živí semeny, slunečnicí, ořechy, bobulemi. Zkoušejte štěstí.
Mám krmítko v remízku (za městem). Dá se určit, do jaké asi vzdálenosti si ptáčci o tom „poví“? Ptáci se potulují krajinou a na krmítko narazí nejprve zpravidla náhodou, zdroj potravy si ale zapamatují a pak ho navštěvují pravidelně a opakovaně. Komunikují mezi sebou zejména v rámci vícedruhových zimních hejn. O zdroji potravy budou tedy vědět téměř všichni ptáci z okolí a budou ho průběžně navštěvovat, než se třeba posunou jinam.
na jakích dobrotáh jsi pochutnají kosi a jak je přivolat Sázkou na jistotu jsou v případě kosů jablka, pohoďte jich několik pod krmítko nebo jen tak volně na trávník, případně máte-li ovocné stromy, nechte několik plodů nesklizených na stromech.
Letos se tu neukázala pěnkava obecná. Ale před rokem sem tu viděl celou ptačí rodinu pěnkav. Ptáci se v zimním období potulují krajinou, jejich výskyt na určitém místě je proto proměnlivý, uvidíte, třeba během zimy ještě přiletí.
Lze sčítat jednou a potom podruhé ale poslat druhý výsledek ? Pokud sčítáte opakovaně, pošlete nám prosím všechny výsledky – samozřejmě každé sčítání do samostatného formuláře. Posláním jenom toho sčítání s nejvyšším počtem ptáků by došlo ke zkreslení vědeckých výsledků.
Mám přemístit krmítko na jiné místo když ráno najdu uhynulé a rozsápané ptáky od kuny a kočky. Pokud se určitě nejedná o trichomonózu neboi jinou přenosnou nemoc, ale o predaci, pak krmítko přemístěte. Ptáci z něj musí mít dobrý přehled a do 2 m by měli mít úkryt (keře, stromy). Ke krmítku nesmí vést silná větev, po které se kočka nebo kuna vyšplhá. Krmítko by také mělo být alespoň 1,5 m nad zemí, aby na něj predátor nemohl snadno vyskočit.
jakí hmiz mám pro ně mám zbýrat.a můžu ho kupovat. Hmyz nesbírejte, kupovat můžete, nejlépe různé sušené směsi nebo kouličky obohacené o hmyz např,. zde: https://www.zelenadomacnost.com/k/pro-celorocni-dokrmovani-ptaku
Říkala jste k dezinfekci savo s horkou vodou. Neničí horká voda dezinfekci? Neměla by se dávat spíš vlažná voda? Já používám horkou vodu (nikoli vařící), dezinfekční účinek se naopak posílí.
Mám na parapetě krmítko vrabec přiletí na parapet ale ne skočí na krmítko Potřebuje si zvyknout, vydržte.
Může brhlík někdy lést i hlavou na horu? Ano. Je to náš jediný pták, který dokáže lézt hlavou dolů, ale klidně leze i hlavou nahoru.
Na krmitko mi prileta hodne vrabcu. Jenze jak pocitak kdyz nevidim rozdil mezi vrabcem domacim a vrabcem polnim, obzvlast samicky Soustřeďte se na líce – jsou-li tváře ptáka bílé a na bílém pozadí je nápadný tmavě hnědý až černý flíček, je to vždy vrabec polní. Vrabci polní mají také výrazný bílý proužek v zátylku, který odděluje hnědou čepičku. Samice vrabců domácích jsou nenápadné, hnědo šedé, nemají na hlavě ani jinde na těle žádné nápadné flíčky nebo pruhy. Samec vrabce domácího má tváře šedé a na hlavě má šedou čepičku, na krku pak velkou černou skvrnu (v zimě je krytá šedými konečky per, ale přesto je vidět).
Eva uz 2 roky k nam leta kos ,ktery ma na kridle bile pirko. Je to mozne? V loni prileletel zase kos a ten ma nozicku a nema prsty, letos je tady zase. Kosi s bílými pírky nebo i velkými plochami bílé barvy na těle jsou celkem běžní, zvláště ve městech, kde se hromadí genetické poruchy. Jde o tzv. leucismus, genetickou poruchu, která způsobuje, že ptákům zcela chybí pigmentové buňky (buď na celém těle, nebo jen na některé části těla). Co se týká chybějících prstů na noze, zřejmě s tímto handicapem dokáže jedinec přežít, když se k vám vrací, a není proto třeba se o něj strachovat.
Dobrý den, existuje „zaručený“ způsob jak ptáky na krmítko nalákat? Mám nové krmítko, vzdálenost cca 50m od lesa, prozatím ani živáčka 🙁 Děkuji V lese je zatím stále dostatek přirozené potravy, vytrvejte a počkejte, až budou nižší teploty, případně sněhová pokrývka a až zima pokročí, přirozené zdroje potravy se ztenčí a ptáci pak pravděpodobně přijdou k vám na krmítko.
Při zavěšení např. lojové koule na větev stromu – jaký je vhodný materiál? Můžete použít jakýkoli provázek. Nejlepší jsou nosiče kouliček, ideální je např.nosič z recyklovaných nápojových kartonů nebo různé válce: https://www.zelenadomacnost.com/p/ptaci-krmitko-na-lojove-koule-kovove
Dobrý den jak od krmítka odehnat vrabčáky kteří odhání sýkorky a všechno jim vyklobou? Do vztahů mezi volně žijícími ptáky nezasahujeme, ptáci si poradí. Sýkory jsou známé svou vynalézavostí. A vrabci tam také nebudou sedět věčně, sýkory časem přijdou na to, kdy bude v krmítku prázdno.
Jde nějak najít venku krmení do krmítka Ano, během léta a podzimu můžete např. nasbírat a nasušit jeřabiny, semena bodláků, vypěstovat si slunečnici a nabízet ptákům celá plodenství, nasbírat ořechy.
Je možné přikrmovat ptáky ovesnými vločkami? Ano, je. Pokud je tam ale zároveň slunečnice, dávají jí přednost.
a jakí tuk mám použít na ptačí pochoutku Zeptejte se u řezníka na hovězí lůj. Pokud máte v okolí třeba ovčí farmu, dají vám tam ovčí tuk. Jinak můžete použít rostlinné tuky (např. kokosový) nebo zakoupit už hotové tukové koule a koláčky, jen pozor na obsah palmového tuku (takové nekupujte).
Dobrý den, na mé krmné stanoviště u lesa, které snímám kamerou mi zalétává jestřáb lesní. Mohu zkusit na vhodném místě provést příkrm syrovým masem? Děkuji Rozhodně můžete.
a jak visoko má bít krmítko visoko Doporučuje se nejméně 1,5 m nad zemí. Vždy tak, aby se vám dobře obsluhovalo. Kolem má být přehled a blízko (asi do 2 m od krmítka) úkryty.
a co když na krmítku uvidime ptaka s krouskem opakovane Zkuste ptáka s kroužkem vyfotit, i z různých stran. Někdy lze po zvětšení fotografie číslo kroužku přečíst. To pak můžete zaslat do Kroužkovací stanice Národního muzea na e-mail: krouzkovacistanice@nm.cz či zavolat na tel.: 271 961 256
jde umístit krmítka na jeden strom nebo na vedlejší. Klidně na jeden, ale dostatečně daleko od sebe, aby si ptáci vzájemně nepřekáželi. Pokud jsou moc blízko od sebe, tak silnější druhy mohou odradit drobnější druhy.
Když sčítám na jednom krmítku několikrát, posilam jen ten nejvyšší vysledek nebo vsechny? Pokud sčítáte opakovaně, pošlete nám prosím všechny výsledky – samozřejmě každé sčítání do samostatného formuláře. Posláním jenom toho sčítání s nejvyšším počtem ptáků by došlo ke zkreslení vědeckých výsledků.
Právě zobrazené plastové krmítko jsme pořídili a ptákům nevyhovuje. Výška mezi sedátkem a stříškou je nízká a ptáci se na sedátku špatně udrží. Nejsem si jistá, které máte na mysli. Pokud je to krmítko zn. Domek, tak jej mám na zahradě a vše je v pořádku, navštěvují jej jak sýkory, které vezmou zrnko a odletí, tak třeba zvonci, kteří zasednou s žerou.
jde krmítko umístit u budky jiného ptáka Lze, v zimě v budce nikdo nehnízdí.
Dobrý den, nemohu dát ptákům na strom něco teplého na spaní. Pokud máte hnízdní budku, může se stát, že ji ptáci k přenocování využijí. Jinak ale není potřeba dělat si o ptáky starosti. Zimnímu počasí jsou dobře přizpůsobeni, dělají si na noc tukové zásoby, mají skvělou izolaci v podobě peří, někteří nocují hromadně přitištěni k sobě, aby šetřili tělesné teplo atd. Více se dozvíte v příštím pořadu Ornitolog na drátě.
Prosím Vás nemáte náhodou infografiku, ktorá by bola vhodná pre det na ZŠ? Ďakujem Na stránce https://ptacihodinka.birdlife.cz/pro-skoly je ke stažení celý výukový program, cílený především na 3.-5. třídu, ale některé jeho části jsou určitě vhodné i pro starší nebo mladší školáky. Případně na https://ptacihodinka.birdlife.cz/ke-stazeni jsou ke stažení plakáty s nejčastějšími druhy ptáků. Pro určování ptáků jde využít i záznam webináře (https://ptacihodinka.birdlife.cz/webinar) a stránku určování ptáků https://ptacihodinka.birdlife.cz/urcovani-ptaku.
V létě jsem pozoroval na řepce hojnost ptáků vyzobávajících ještě nezralá semínka (především vrabci, konopky, stehlíci). Lze sebrat a jimi přikrmovat i v zimě? Řepka je poněkud sporná. Pomineme-li negativní vlivy jejího pěstování na krajinu a životní prostředí, je rozporuplná i její vhodnost coby krmiva. Semeno obsahuje okolo 22 % bílkovin, 40 % tuku a 10 % vlákniny. Jako krmivo se využívá hlavně pro ryby a drůbež. Bohužel semeno řepky obsahuje značné množství antinutričních látek. Nejvýznamnější jsou glukosinoláty, sinapiny, kyselina eruková, ale patří k nim také například antinutriční polysacharidy. Mohou mít strumigenní účinky (narušující činnost štítné žlázy) pro ptáky i savce. Další závažný účinek je poškození jater, které se projevuje jejich krvácivostí. Ohrožená je hlavně drůbež, u které může dojít až k úhynu, proto se doporučuje zařazovat do krmných směsí pouze po hydrotermické úpravě a jen do výše 5 %. Spíše bych tedy semena řepky nedoporučovala.
Nedalo by se udělat něco kde by si diváci mohli odpovídat navzájem kolikrát odpověď vím Možná zvážíme nějaký chat někdy do budoucna, ale vždy je potřeba to moderovat, za odpovědi zodpovídáme my a musíme hlídat, aby byly odpovědi skutečně správné.
Mam plechovku kam davam studenou vodu ptackum, postavila jsem ji na drevo. Tak rychle nezamrza, hlidam to a a vymenuji za druhou. Na moc davam domu. Dobře děláte, ptáci potřebují pít po celý rok.
může bít krmítko barevne Může, ničemu to nevadí.
Jsou některé z běžnějších druhů ptactva,kteří budou zobat na krmítku semena pupalka,yzopu,habru a brslenu? Určitě se někdo najde, zkuste to a uvidíte – je to hezká příležitost pro vlastní bádání!
nemohu dát ptákům na strom neco teplého na spaní Pokud máte hnízdní budku, může se stát, že ji ptáci k přenocování využijí. Jinak ale není potřeba dělat si o ptáky starosti. Zimnímu počasí jsou dobře přizpůsobeni, dělají si na noc tukové zásoby, mají skvělou izolaci v podobě peří, někteří nocují hromadně přitištěni k sobě, aby šetřili tělesné teplo atd. Více se dozvíte v příštím pořadu Ornitolog na drátě.
V posledních dnech vídám v okolí domu střízlíka obecného. Můžu mu v zimě nějak přilepšit, čím se vlastně u nás v zimě živí? Můžete mu poskytnout tukové koláčky a kouličky obohacené o hmyz, zakoupíte např. zde: https://www.zelenadomacnost.com/k/lojove-koulekolace Živí se bezobratlými živočichy, kteří žijí v půdě a pod kůrou (tiplice, pavouci, sekáči, larvy hmyzu).

Ornitolog na drátě